Populizam muzičke televizije

MTV je nekada bio okrenut pre svega muzici i od početka emitovanja, 1981. godine, imao je ogroman uticaj, kako na muzičku industriju, tako i na pop kulturu u čitavom svetu. Program ove televizije je postao glavno mesto gde su obožavatelji raznih pevača i bendova, koji svoj uspeh na neki način duguju upravo ovoj televiziji, mogli da se informišu ili jednostavno odslušaju novu pesmu i odgledaju spot. Popularnost pevačice Madone rasla je uz rast popularnosti MTV-a, dok su članovi benda Kiss prvi put skinuli maske upravo na ovoj televiziji.

Na tom početku, spotova afroameričkih izvođača nije bilo. MTV je odbijao da emituje takvu muziku koja se, po njihovim rečima, nije uklapala u koncepciju programa u kojoj dominiraju pop i rok. Ipak, delom nakon pretnji da će im se oduzeti dozvola za emitovanje muzike svoje izdavačke kuće, delom usled velikog uspeha Majkl Džeksona, takav bojkot je prekinut i „Billi Jean“ je bio prvi spot jednog Afroamerikanca koji je bio emitovan na ovoj televiziji. Posle toga MTV je postao popularan i među afroameričkom populacijom, tako da je, pored popa i roka, počeo da se emituje i bluz, a MTV je Džeksonov spot za pesmu „Thriller” proglasio najboljim spotom svih vremena.

Danas, program se znatno izmenio. Muzički spotovi se mogu „ubosti“ tu i tamo, najviše u noćnom terminu, dok je dnevno svetlo uglavnom rezervisano za tinejdž rijaliti emisije sa poznatima, kvazipoznatima i „učestvovali-bi-u-velikom-bratu“ poznatima. To se na neki način može objasniti tehnološkim razvojem i jednostavno vremenom u kome živimo, vremenom u kome je voajerizam preovladao, a gde su rijalitiji najdominantniji. Nekada nisi mogao da odgledaš spot omiljenog ti benda kad god si hteo i jedino mesto za to bile su upravo takve televizije gde čamiš ispred ekrana i moliš se, kome god da se moliš, da naiđu „tvoji“. Napredak je bio vidljiv sa SMS porukama gde je osoba mogla preko poruke, koja košta kao poziv za Šri Lanku ili razgovor sa uvek (za što dužim razgovorom) raspoloženim 041 devojkama, da naruči pesmu i tako barem malo utiče na sudbu. Danas svaka moguća pesma je na dohvat klika i to od „Sinana do Dilana, od Silvane do Nirvane“ kako glasi poznata parola onih koji slušaju „sve“ čime pravdaju poneko okretanje ka Palmi plus ili Jasenjinu i podizanje ruku uz poznate nam hitove kakve usnate pevaljke.

Jedan od prvih rijaliti emisija bio je The Real World prvi put emitovan 1992. godine, koji se smatra jednim od začetnika rijaliti žanra i jednom od najdužih emisija na televiziji takvog karaktera. Krajem juna počela je dvadeset sedma sezona. Početkom 2000. godine prvi put je emitovan Jackass, emisija u kojoj je cilj aktera da izvedu što luđe vratolomije, skokove i padove, ne bi li se što više samopovredili sve dok, kako bi verovatno rekle sve bake ovoga sveta, neko ne zaplače ili ostane bez oka. Po tome su snimljena tri filma i napravljena je jedna video igrica.

Dve godine kasnije prvi put je emitovana serija The Osbourness, koja je pratila svakodnevni život frontmena grupe Black Sabbath, Ozija Ozborna, i njegove porodice. Zahvaljujući popularnosti koju su stekli u toj emisiji, Ozijeva ćerka Keli je započela muzičku karijeru, žena Šaron dobila svoj tok-šou, a sam Ozi postao voditelj još jednog rijalitija u kome mladi bendovi pravo iz roditeljskih garaža stižu da se bore ne bi li postali deo hevimetal turneje, pod nazivom Ozzfest.

Veliku popularnost stekla je i skrivena kamera Punk’d, gde Ešton Kučer „ispaljuje“ poznate ličnosti, kao i Pimp my ride, u kojoj ti u automobil ugrađuju Bogoca, u zavisnosti od tvojih afiniteta, naravno. Da pojasnimo. Osoba sa užasnim automobilom, kome fali mnogo više od đunte, prijavi se. Reper, a u ovom slučaju voditelj Xzibit, dođe i odveze tvoju makinu u radionicu gde od njega naprave neobično šaren i prenatrpan auto. Ukoliko osoba voli muziku, u gepek će mu ugraditi zvučnike sa kojima će pesma nekadašnjeg pesnika i rokera koji se u, da kažemo skorije vreme, odmetnuo u političare i nacionaliste, „Rokenrol za kućni savet“, dobiti potpuno novu dimenziju. Ukoliko je neka devojka po profesiji šminkerka u gepeku će imati šminke i šminke, dok će neki surfer na krovu svog mezimca verovatno dobiti ugrađen talas.

Tu je i MTV Made gde kakav nepopularni i asocijalni srednjoškolac dobija pomoć nekog eksperta čija oblast ekspertize zavisi od sna nepopularnog, upravo ne bi li on ostvario svoj san, postao popularan i tako na tipičan američki način od običnog „luzera“ stigao do zvezda, pobedivši sve te zlice koje su ga uvek kinjile i ismevale ga. Kad smo kod srednjoškolaca, tu je My super sweet sixteen, gde (pre)bogati klinci na što ekstravagantniji način slave svoj šesnaesti rođendan sa što većom sumom potrošenom na organizaciju žurke, za koju je malo reći da je sve u svili i kadifi. Pored toga, popularne su bile i emisije Teen mom i 16 and pregnant koja prati život neke srednjoškolke koja između učenja za kontrolni, obožavanja Lea iz serije Charmed, što automatski povlači gledanje te serije po pethiljaditi put, i slušanja Džastin Timberlejka, mora da se brine o detetu i još ponosno kaže, da je najsrećnije dete, pardon, majka na svetu.

Trenutno jedna od najpopularnijih emisija je MTV Cribs gde sportisti, glumci, pevači i druge poznate osobe svih vrsta i profesija pokazuju svoje bespotrebno velike vile, automobile i pašnjake. Dakle, obilazi se svaka prostorija ponaosob i, što predstavlja određeni običaj, otvara se frižider. Ukoliko slavni konzumiraju samo to što se može videti po njihovim frižiderima, možemo zaključiti da svi žive samo na sokovima i vodi. Zamrzivač se ne otvara, a ko zna kolike količine slanine i čvaraka su tamo tutnuli kada se čulo zvono. Obilazi se spavaća soba, gde devedeset pet procenata njih pokaže na krevet i kaže „This is where miracle happens“, nakon čega se obilazi pozamašni vozni park i još pozamašnija okolina vile, sa ponekim jezerom. Najpopularnije emisije bile su sa Marajom Keri koja je pokazala kako izgleda njen trospratni stan u potkrovlju jedne zgrade u Njujorku, kao i ona gde je reper 50 Cent pokazao kako izgleda njegov kućerak velik’ ko tri Narodne skupštine. Dobro, nema baš Meštrovićeve „Konje vrane“ ispred vrata, ali ima jezero, noćni klub, striptiz bar, bioskop, košarkašku salu i Bog zna koliko spavaćih soba i toaleta. Na početku pokazuje pola miliona dolara plaćen luster za koji se pohvalio da troši veoma malo struje. Ekonomična investicija, nema šta.

Ipak, jedna emisija koja je imala najviše negativnih kritika, kontroverzi, a samim tim i veliku gledanost je Jersey shore, koji predstavlja ekstremnu verziju Velikog brata. U toj verziji Velikog brata na steroidima, uglavnom su svi ukućani bili Amerikanci italijanskog porekla. Celokupan muški deo je masnokos od raznih preparata i zdepast, a bicepsi, tricepsi i svi drugi mogući i nemogući mišići sevaju na sve strane, dok se za ženski deo podrazumeva da je takođe lep i zgodan, a po izgledu se mogu povezati sa usnatim nam pevaljkama, dobro poznatom sortom na ovim prostorima. MTV je zbog užasa promiskuiteta koji su se mogli tamo videti, ukućane opisivao rečenicama poput „eight of the hottest, tannest, craziest Guidos“ zbog čega je serija žestoko napadana zbog korišćenja reči Guido/Guidett koja predstavlja pogrdan naziv za Amerikance italijanskog porekla.

Dobro de, nije sve tako crno, emituje se i South park na „Muzičkoj“ televiziji.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *