Krenete u prodavnicu. Tačno znate po šta ste krenuli. Ali kući ne donosite samo to što je planirano. Mislite da to ne može vama da se desi? Onda bi trebalo da znate da iza ovakvih situacija stoji nauka. Da li ste se zapitali nekad zašto se u jednoj radnji osećate smireno, a u nekoj drugoj ste puni energije?
Zašto su boje bitne?
Činjenica je da danas prodavci imaju svoje tehnike da ubede kupca da kupi određeni proizvod iako je došao da kupi nešto sasvim drugo. Podatak da je impuls taj koji kupuje umesto nas u skoro 75% kupovina, dovoljno govori sam po sebi. Postoje mnogi faktori koji utiču na to kako i šta će kupac kupiti. Prva reakcija na proizvod proizilazi iz vizuelnih znakova. A jedan od najmoćnijih znakova su boje. Boja nosi značenje preko izgleda i/ili je vaše telo prepoznaje. Psiholozi su dokazali da ljudski um reaguje na određeni način na različite boje. Polje industrijske psihologije ima granu koja proučava samo psihologiju boje.
Angela Wright, psiholog koji se bavi bojama, kaže: “Mozak primećuje boje pre oblika ili formulacije. Pošto je veliki procenat naše reakcije na boje nesvestan, brendovi šalju poruku potrošačima bili oni toga svesni ili ne.“
Boja nikad ne sme biti neispitana zona za brendove. To može napraviti razliku između brendova koji rastu i onih koji padaju. Poenta je dokazana 1996. godine, kada je Alex Ferguson promenio dres Manchester United tima na poluvremenu, jer je bio pogrešne nijanse. On je obrazložio da njegov tim gubi 3-0 jer njegovi igrači ne mogu jasno da vide jedni druge u sivim dresovima, to nije boja za šampiona.
James Rothnie, direktor korporativnih poslova u kompaniji EasyGroup, objašnjava potpis narandžastog brendinga na mobilnom tržištu: “Mi koristimo narandžastu jednostavno i to je jako važno za nas jer jača našu zabavu, brend. Ne koristimo celu paletu boja, ništa kompleksno. Svi naši biznisi koriste istu boju i isti font. To je način za uspostavljanje indentiteta u umu potrošača.“
Prema rezultatima instituta Color Research ljudska bića donose nesvestan sud o svakoj novoj situaciji ili stvari u roku od 90 sekundi od njihovog prvog viđenja. Između 62% i 90% se bazira na samoj boji.
Boje su jedan od najmoćnijih alata dizajna. Njihova moć ipak nije potpuno univerzalna, na primer, boja koja će privući kupce u Severnoj Americi neće privući pažnju u Indiji.
Žuta
Boja sunca koja simbolizuje radost, dobru sreću, toplotu i bistrinu. Ljudi se obično osećaju raspoloženo kada vide žutu, kao što se osećaju raspoloženo kada je sunčano. Ona može da utiče na kupca zbog pozitivnih asocijacija i raspoloženja koje budi. Kombinacija žute i crvene je dobro poznata, i za McDonald’s se pokazala kao jako uspešna. Ova boja se karakteriše i kao optimistična i mladalačka. Ima moć da ubrza naš metabolizam i donosi kreativne misli. Zlatne nijanse “obećavaju” bolja vremena.
Crvena
Jedna od najpopularnijih boja koja prirodno privlači ljudsko oko. Ova boja otvara apetit. Često se koristi u kombinaciji sa narandžastom i žutom u prehrambenoj industriji zbog otvaranja apetita. Crvena je energična boja. Dokazano je da njena pojava ubrzava otkucaje srca. Stvara osećaj hitnosti, deluje tako što aktivira hipofizu. Crvena se viđa na rasprodajama. Ova boja spada u sortu toplih (uzbudljivih) boja. Neke studije pokazuju da će crveni automobili dobiti više kazni i to može biti zbog toga što vozači crvenih automobila voze brže zbog adrenalina ili zato što su crveni automobili uočljiviji.
Plava
Stvara osećaj poverenja i sigurnosti, obično je koriste banke. Ova boja se povezuje sa nebom, što znači da je univerzalno dopadljiva. Izaziva osećaj stalnosti, kao što su nebo i more stalni. Plava boja podstiče organizam da proizvodi hemikalije koje umiruju, mada se to ne odnosi na sve plave boje. Neke nijanse plave ili previše plave boje, mogu poslati hladnu poruku. Ljudi imaju tendenciju da budu produktivniji u plavim prostorijama. Tamno plava simboliše autoritet i može biti korisna kao uticaj na kupce koji žele da kupuju od autoriteta. Spada u sortu hladnih i smirujućih boja.
Zelena
Tamno zelena se povezuje sa imućnošću. Ova boja je “najlakša” za ljudsko oko. Svetlo zelena se koristi da opusti kupce u radnjama.
Narandžasta
Vesela, entuzijastična. Kombinacija agresivne crvene i vesele žute. Poziva na akciju. Spada u sortu toplih i uzbudljivih boja.
Roze
Romantična i ženstvena, koristi se za proizvode za žene i mlade devojke. Ova boja najviše smiruje. Zanimljivo je da se neki od najopasnijih kriminalaca smeštaju u roze ćelije jer je dokazano da ova boja crpi energiju i smiruje agresiju.
.
Crna
Boja moći , autoriteta, stabilnosti i čvrstine. Ova boja se koristi za luksuzne proizvode. Bezvremenska. Takođe se povezuje sa inteligencijom. Crna odeća čini da ljudi u njoj izgledaju tanje, zbog toga je popularna u modnoj industriji. Dovodi se u vezu i sa zlom. Izaziva ozbiljne emocije.
.
Ljubičasta
Koristi se da primiri. Uglavnom se upotrebljava za preparate za lepotu i anti-age preparate. Kraljevska boja koja se vezuje za bogatstvo i prosperitet. Boja koja podstiče moždanu aktivnost i koja ubrzava rešavanje problema.
.
Bela
Vezuje se za čistoću i bezbednost. Takođe se koristi za simboliku neutralnosti, kao odsustvo boje. U nekim istočnim delovima sveta, bela je povezana sa žalošću. Ova boja se takođe vezuje za kreativnost.
.
Zanimljivosti
Smatra se da se reagovanje na boju razvijalo kroz istoriju. Tako je crvena boja krvi, s obzirom da su naši preci lovili životinje zbog ishrane i pritom dolazili u kontakt sa njihovom krvlju. Isto tako, crvena boja izaziva glad.
Crvena, narandžasta, kraljevska plava i crna boja se vezuju za impulsivne kupce, odnosno za njihovu kupovinu brze hrane, kupovinu u outlet centrima, rasprodajama, dok se roza i nebo plava vezuju za tradicionalne kupce i njihovu kupovinu u prodavnicama odeće.
Za većinu online kupaca jeftin dizajn web sajta i jeftin dizajn proizvoda su razlozi zašto odlučuju da ne kupe njihove proizvode. Čak 42% kupaca baziraju svoje mišljenje o web sajtu samo na osnovu ukupnog dizajna sajta, dok se 52% kupaca ne vraća na sajt zbog ukupne estetike.
Kod novih proizvoda neophodno je znati da kupci na prvo mesto stavljaju vizuelni izgled, mnogo pre drugih faktora kao što su miris, tekstura itd. (miris/zvuk 1%, tekstura 6%, vizuelni izgled 93%). Oko 85% kupaca izgled navodi kao primarni razlog za kupovinu konkretnog proizvoda.
Boja povećava prepoznatljivost brenda u 80% slučajeva. Ovo je jako bitno ako se zna da prepoznavanje brenda vodi poverenju kupaca.
Na oči kupaca se utiče i biranjem boja u zavisnosti od situacije. Tako neka preduzeća menjaju boje koje koriste u reklamama u zavisnosti od godišnjeg doba. Na primer, u jesen se češće mogu videti crvena i narandžasta boja, bela i plava zimi, a zelena na proleće.
Istraživanja kažu da će boje koje će povećati prodaju u 2013. godini biti one koje ubrizgavaju malo magije na tržište, boje koje će “nagovoriti”, “ublažiti i začuditi”, “obnoviti i napuniti”, šta god sve to značilo.
[ratings]
1 Comment