Vratimo fizičko vaspitanje na fakultete!

Fizička aktivnost ne sme biti privilegija, ona mora biti dostupna svim članovima naše zajednice. Studenti Republike Srbije svesni su značaja fizičke kulture kao realne potrebe savremenog čoveka, što i pokazuje anketa studenata Fakulteta organizacionih nauka. Naime, 85% studenata koji su obuhvaćeni ovom anketom ima pozitivan stav prema tome da se fizičko vaspitanje vrati na fakultete kao izborni ili kao obavezni predmet. Koristim reč “vrati”, zbog činjenice da je nastava fizičkog vaspitanja uvedena u školskoj 1970/71. godini na svim fakultetima Univerziteta kao izborni predmet, ali se ugasila 90-tih godina zbog nedostatka materijalnih sredstava. Univerziteti u Srbiji bi trebalo da daju više na značaju fizičkoj kulturi kao neprocenjivom sredstvu za integralan razvoj mladih osoba, odbacivanje pojava delikventnog ponašanja, doprinos telesnog blagostanja, razvijanje motoričkih sposobnosti, razvijanje pozitivne slike o sebi, itd.

Opšti cilj je pre svega izgradnja zdrave populacije, sposobne da svoje slobodno vreme iskoristi za sopstvenu nadgradnju u toku, i nakon studenstskih dana.

Organizacija nastave fizičkog vaspitanja na fakultetima bi bila veliki poduhvat sa obzirom na predviđeni broj studenata, dostupnih sala, bazena. Smatram da nastava fizičkog vaspitanja treba da bude definisana kao obavezni predmet za sve godine studija, ali bi sadržaji, tj. programi nastave bili izbornog karaktera u zavisnosti od afiniteta studenata. Takođe, održavanje nastave bi bilo prilagođeno obavezama studenata, a nastava bi se odvijala u zakupljenim salama sportskih centara, škola, na bazenima i, kada to atmosferske prilike dozvoljavaju, na otvorenom. Naravno, na nastavi bi uvek bilo prisutno stručno lice, čija bi glavna funkcija bila obuka studenata u odabranoj aktivnosti(ma). Studenti bi birali sportove/aktivnosti u kojima žele da učestvuju, a među tim aktivnostima bi bile:

  • sportske igre (odbojka, košarka, fudbal, rukomet)
  • plivanje, vaterpolo
  • sportska, ritmička gimnastika
  • plesovi (narodni, društveni)
  • atletika
  • borilačke veštine

Države kod kojih se fizička kultura jako ceni, već ubiraju plodove svojih pametnih odluka. Treba naglasiti da u SAD, jedan aktivan građanin uštedi 500 dolara godišnje fondu za zdravstvenu zaštitu. Nameće se pitanje koliko bi se situacija poboljšala kod nas, ako znamo da je naša država na samom vrhu liste po procentu obolelih od kardiovaskularnih bolesti, a redovno bavljenje fizičkom aktivnošću je nesumnjivo dobra preventiva, a kod nekih drugih bolesti i kurativa. Navike za redovno rekreativno bavljenje fizičkim aktivnostima se stiču u mladosti i moja želja je da se uvođenjem ovih aktivnosti pokažu načini, sredstva i metode kojima se mogu služiti mladi i posle studenskog života, za njihov zdraviji i uspešniji život.

I na kraju, moramo se zapitati zbog čega se na fakultetima zaustavlja kontinuitet fizičkog vaspitanja (budući da je to predmet koji je zastupljen tokom osnovnog i srednjeg obrazovanja)? Zašto bismo se odrekli mogućnosti da se fizički uzdižemo? I zašto bežimo u prostor u kome vlada samo umno usavršavanje? Čak su i stari Grci pre mnogo vekova uspevali da očuvaju jedinstvo duha i tela, a mi danas i pored neospornog civilizacijskog napretka, to ne uspevamo. Treba vratiti časove fizičkog vaspitanja na fakultete kako bi telesni razvoj predstavljao podlogu za napredovanje u odabranoj struci. Jer ako želimo da svet oko nas učinimo boljim, moramo početi od sebe!

Danica Janićijević, student treće godine Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja. Dobitnik nagrade za studenta godine na pomenutom fakultetu školske 2010/2011, kao i 2011/2012. godine.

[ratings]

6 Comments

  1. Fizičko vaspitanje kao predmet koji se ocenjuje i koji ulazi u prosek u osnovnim i srednjim školama treba izbaciti. On svakako treba da postoji, treba da bude obavezan, ali da se ne ocenjuje, već nekim drugim metodama đaci trebaju biti naterani da prisustvuju nastavi (naterani jeste gruba reč, ali tako je). Nikako nije u redu da nečija smotanost, nesposobnost da brzo trči ili servira loptu ili… utiče na njegov prosek u školi. Podržavam uvođenje fizičkog vaspitanja, ali na fakultetu kao izborne aktivnosti, jer tada već imao dovoljno svesti da znamo koliko je to dobro za nas.

  2. Ako se vodimo takvom logikom, onda i muzička i likovna kultura treba da budu izuzeta od ocenjivanja. Niko sa fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja ne obrazuje buduće nastavnike, tako da ne vode računa o individualnim karakteristikama učenika, ili da ocenjuju samo motoričke sposobnosti i talenat. Naprotiv, oni nas uče da nagradimo vredne, požrtvovane i posvećene učenike. One, koji su redovni na nastavi, koji poštuju pravila oblačenja i ponašanja, koji su disciplinovani…Znači učenik koji ne zna da preskoči kozlić, a koji poseduje sve gore navedene kvalitete, dobija odličnu ocenu. To što postoje nastavnici koji ovo ne primenjuju, to jeste problem koji treba rešiti, ali da se ne lažemo,možda ima više nastavnika matematike koji ne poštuju princip individualnosti kod učenika, i kod kojih samo Bog zna za pet, nego onih nastavnika fizičkog kod kojih postoji tako oštar kriterijum ocenjivanja.

  3. Ja, kao buduci professor matematike, vec imam ustaljeni pricip ocenjivanja. Test od 10 zadataka, svih tezina, odgovori na zaokruzivanje I zna se 9-10 tacnih 8-9 tacnih 4, 7-8 tacnih 3, 6-7 tacnih 2 u zavisnosti od toga da li je uadjeno npr 7 najlaksih, to je 2, ili 7 tezih, to je 3. Ali isto tako treba da imaju I profesori fizickog, I svih ostalih predmeta.

  4. Tanja, svi smo mi dobili odredjene predispozicije, neko za matematiku, neko za fizičko. Upravo je tragično što se fizičko, likovno i muzičko treturaju kao B predmeti. U svakom društvu postoji veliki broj, možda Vama nepoznatih zanimanja, koji se baziraju upravo na nekom od ovih predmeta. Sve pohvale Danici za tekst.

  5. Hvala Dragana 🙂

  6. Slazem se tanjom i zelim nesto da dodam:
    Fizicko kao predmet nije dobro smisljeno jer se pod njim podrazumeva ucenje i sam rad raznih atletickih,gimnastickih vezbi a jako malo se radi zapravo na tome da budemo fizicki aktivni.Mislim da treba da se uvede i nesto uz fizicko sto ce nas uciti o zdravom zivotu i podsticati na to da ranije razvijemo svest o tome.
    Takodje smatram da se kod nas sve svodi na to :uradis vezbu i dobijes ocenu.
    Bilo bi dobro da se fizicko uvede kao izborni predmet ali da se vise posveti ucenicima kroz neki sport koji vole i za koji ce se oni stvarno truditi i naravno obicne vezbe za telo a ne kojekava “prevrtanja,okretanja,lomljenja” jer to stvarno nema smisla:
    (Mislim da je tako nesto za one koje zele time da se bave time i da to treba doa postoji kao sport i neki izborni predmet ucenika)
    kratko objasnjenje za ovo moje “nema smisla”(studenti idu na dif uce takve vezbe i postaju profesori,profesori uce ucenike u sredjnim osnovnim skolama ovo i ocenjuju ih za to pa sve to opet iznova + a postoje sportovi u drzavi kojima se posvecuje vrlo malo paznje a za koje ima puno ljudi koji vole da se bave time recimo sportovi kao sto su gimnastika,skok u dalj…itd.mnogo raznih…)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *