Budućnost medija – novine ili veb portal

Danas je sve teže odrediti kojem mediju pripada naša pažnja, dok se nekad znalo da dan započinje uz štampu, najnovije vesti se prate na radiju, a sažetak dnevnih dešavanja na televiziji. Istraživanja pokazuju da je evolucija medijskog multitaskinga sve izraženija i u Srbiji, pa tradicionalne medije sve češće pratimo onlajn, neretko i više različitih medija istovremeno. Nosioci ovih promena su mladi koji se u 96% slučajeva odlučuju za ovaj vid medija.

Ova novina stavlja u nepovoljan položaj tradicionalne medije koji se bore sa neravnopravnim konkurentom koji je u većini slučajeva besplatan i time primamljiviji ljudima. Pritisak na štampane medije postaje sve veći,  mnogi nedeljnici se gase ili prave svoja veb izdanja. Jedini nedeljni magazin koji je preživeo internet udar je ”Tajm”, koji je početkom ove godine objavio da će broj novinara smanjiti za pet odsto. Njegov glavni konkurent, ”Njusvik”, posle 80 godina izlaženja, 31. decembra prošle godine objavio je svoje poslednje štampano izdanje i postao veb sajt sa istim imenom.

Analiza je pokazala da je, uprkos stalnom strahu da štampa neće opstati i evidentnom padu tiraža, za oglašivače taj medij itekako zanimljiv, što iz finansijskih razloga, ohrabruje. Oglašivači su, pokazuje istraživanje, naveli čitav niz komparativnih prednosti prilikom reklamiranja “na papiru”. Ova analiza takođe pokazuje da se cilj interneta i štampe ne poklapa pa je njihov opstanak izvestan. Novine služe da bi dobili informacije o aktuelnim zbivanjima i  više informacija o aktuelnoj temi. Internet, kažu ispitanici, služi za trenutne informacije o aktuelnoj temi i  za dodatno, opsežno informisanje o nekom događaju, dok se časopisi čitaju tokom slobodnog vremena.

Promene do kojih neminovno dolazi bez sumnje će dodatno opteretiti tradicionalne medije, koji već sada celokupan ili bar deo svog sadržaja nude i na onlajn izdanjima, ali ključno pitanje glasi kako naplatiti sadržaj koji se tim putem nudi. Ako je to nerešiva enigma i za neuporedivo razvijenije zapadne medije, onda domaćim ne preostaje ništa drugo nego da se nadaju da će period njihove dominacije ipak potrajati što duže.

U budućnosti ćemo videti da li će Internet uspeti da pokori ostale medije i kako će se štampa izboriti sa novim medijima kao konkurentima.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *