Ivana Petrović: “Ne čekajte da posao dođe do vas”

Da li je FON bio tvoj prvi i jedini izbor ili si pri biranju fakulteta imala neku alternativu?

Biranje fakulteta počelo je u trećoj godini srednje škole, prelistavala sam po glavi željene profesije. Uglavnom su mi poslovne moćnosti nekih drugih fakulteta u Srbiji bile dosadne. Odluka za FON došla je u četvrtoj godini, suprug je tada već bio na drugoj godini i imala sam prilike da prelistavam knjige tada „starog“ sistema studiranja, da čujem sve o predmetima iz njegovog ugla. Najviše mi se svideo fer odnos između profesora i studenata. Tada još uvek nisam bila sigurna da li želim biti u vodama IT-ja ili Menadžmenta, to sam ostavila sebi da vreme pokaže (tada se smer birao nakon prve godine).

Na koji način si započela formiranje svoje karijere? Da li misliš da fakultet nudi dobre prilike svojim studentima?

Formiranje karijere započelo je tačno onog dana kada sam na papiru za smer ipak zaokružila menadžment.

Prilkučila sam se ESTIEM-u, mi smo tada bili druga generacija ove fantastične studentske organizacije, to je bilo izuzetno iskustvo. Dok se na predavanjima i vežbama učila teorija, kroz ESTIEM mogli smo jedan deo te teorije da proživimo u praksi. Ne znam kakva je sada situacija, ja sam diplomirala 2009. godine, no tada je bilo prostora za uvođenje više prakse. Jedan prijatelj studira finansije u Nemačkoj, međutim, pre samog upisa mogao je da nađe firmu koja će mu biti sponzor u kojoj on provodi 3 radna dana na poslu (ovde ne mislim na kuvanje kafe i donošenje doručka), gde se priprema za svoje konačno radno mesto nakon završetka studija, a 2 radna dana na fakultetu.

Ovaj sistem školovanja mi je bio izuzetno zanimljiv, ne zbog takozvanog „sigurnog“ posla, već zbog sigurnog znanja, pravog znanja koje će steći kada završi sa studiranjem, jer će imati i teorijsku potporu i praktično znanje. Što se FONa tiče, mislim da je na pravom putu da studentima pruži paktično i teorjsko znanje.

Baviš se Internet marketingom. Šta te je privuklo ovoj profesiji?

Zaposlila sam se na trećoj godini studija, tj. 2008. godine, u internet kompaniji, tako da je tu sve počelo. Srpsko internet nebo bilo je potpuno nerazvijeno, počevši od internet veza koje su bile spore i skupe. To je onaj trenutak kada su se pravili sajtovi u Flash-u (animacije, muzika), pljuštali su kao kiša, a niko nije znao da su loši za Google optimizaciju (ovo su saznali na teži način), jer je tada Google imao problem da crawl-uje sajt rađen u flashu.

U MyTrendyPhone-u sam se prvi put susrela sa online biznisom koji stvarno radi i zarađuje. Upoznala se sa internet terminima poput: cms, ctr, cpc, cpm, i ostalim skraćenicama od tri slova. Radila sam u Dandomain-u, dansko cms (content management system) rešenje, odnosno, počela sam da radim nešto što nisam razumela, niti sam imala prilike da to naučim na fakultetu. Tada smo imali elektronsko poslovanje na trećoj godini, gde smo pravli prodavnicu u OS commerce-u gde se zadatak time završavao. Usledio je put višegodišnjeg učenja. Kako sam se profesionalno razvijala i završila osnovne studije i master, 2010. počela sam da vodim internet marketing u istoj firmi. Bilo je to jako teško jer sam bila zadužena za tada 10 zemalja na 10 različitiih jezika, što je izuzetno veliki posao koji zahteva veliki tim, konstantan brainstorming i ogromne budžete.

Možeš li nam reći nešto o samom Internet marketingu?

Naravno, internet marketing je široka oblast kao i offline marketing. Ono što domaće preduzetnike najviše buni je što misle da se online marketing ne plaća, odnosno da je besplatan. Neke od prednosti online marketinga u odnosu na offline su: transparentnost troškova – uvek znate gde je novac potrošen, odnosno na kom kanalu, precizno merenje uspešnosti kampanje – tačno se vidi uspeh / neuspeh, manji budžeti – sa malim budžetom koji se usmerava na najefikasniji kanal za određeni biznis mogu se postići mnogo bolji rezultati nego uložiti isti u offline kanal, gerila – uz malo kreativnosti mali postaju veliki na online nebu.

Ono što napominjem je da nije besplatno i jednokratno, u online marketing za uspeh treba kontinuirano ulagati, jer jednokratne kampanje nemaju efekta.

O temi internet marketinga možete pročitati više na mom zvaničnom blogu http://ivanapetrovic.net. Nažalost, ne pišem već nekoliko meseci, ali članci koji postoje i dalje su vrlo relevantni i korisni. Internet marketing je tema na kojoj sam završila i osnovne i master studije, oba kod profesora Velimira Štavljanina koga toplo preporučujem kao mentora u ovoj oblasti.

Kako izgleda tvoj tipičan radni dan?

Ovo je zaista teško pitanje. Meni se čini da ga nemam,  i da je svaki za sebe nekako drugačiji.

U agenciji smo Marko i ja zaduženi za komunikaciju sa klijentima, gde svako ima svoje klijente koje hendluje. Dan počinjemo sa spiskom aktivnosti koje su zakazane za tu nedelju, pa onda za taj dan. Uvek vodimo računa da su svi projekti i zadaci izvedeni on-time. Za reputaciju je izuzetno bitno da prihvaćen posao bude završen na vreme, efikasno i kvalitetno. Prepodne su uglavnom zakazani brifizni sa klijentima. Najčešće radimo sa stranim klijentima, te su sastanci najčešće putem Skype konferencije ili ređe offline. Kod velikih projekata, znamo da ostanemo do kasno u noć da bi se sve završilo na vreme. Trudimo se da ostanemo u okvirima normalnog radnog vremena i da naše slobodno vreme ne trpi zbog posla, ali nekon završetka nekog većeg projekta dozvolimo sebi produženi vikend.

 Baviš se Google AdWords-om i SEO-om. Koliko su to zahtevni poslovi?

Da, naša agencija Optimus Media  je sertifikovani Adwords partner od prošle godine. Do sada smo Marko i ja sertifikovani pojedinci za Adwords, a trebalo bi uskoro da nas bude još u timu. Adwords i SEO predstavljaju core marketinga za pretraživače (SEM), dok Adwords predstavlja plaćenu poziciju na pretraživaču, SEO predstavlja organsku odnosno prirodnu i to su onih 10 rezultata koji se pojavljuju na pretrazi pri unosu određenog pojma. Ovome bih dodala i Webmaster tools i Google Analytics kao još dva Google alata bez kojih bi SEM zaista bio mnogo teži. Zahtevni su u smislu stalnog usavršavanja, ne možete nikada reći: „Ovo sam naučio, idem na nešto dalje“, jer je sve podložno promenama, a kod SEO-a  je to na primer svakoga meseca i zahteva stalno praćenje promena i modifikaciju strategija.

Da li veruješ da Internet marketing ima perspektivu u Srbiji?

Sigurna sam da ima perspektivu. FON uči svoje studente da se snađu u svakoj poslovnoj situaciji, a internet marketing može da pruži novim generacijama mogućnost da budu i online preduzetnici. Jedna od najvećih prednosti ovog vida poslovanja je i nevezivanje za određenu fizičku lokaciju. To ima dve implikacije, prva se odnosi na samo mesto gde se radi, kancelarija, kafić, park, tu vas samo mašta može ograničiti; i druga, ogleda se u tome da smo u globalnoj konkurenciji, kada je u pitanju neki posao i to što smo iz Srbije stvarno ne predstavlja veliki nedostatak.

Na primer, naša agencija se nalazi u Mladenovcu i mi smo potpuno konkurentni sa kolegama iz Beograda, Novog Sada, Rima ili Bostona. Čak, odnos troškova života ide u našu korist.

Da li misliš da si nešto morala žrtvovati ne bi li postigla velike uspehe u životu?

Mislim da će veliki uspesi tek doći, a za dosadašnje smatram da je sve došlo, ne kada sam najviše za njih radila, već kada je za njih došlo vreme. Ukoliko dobro isplaniraš ostvarenje ciljeva i radiš ono što voliš, žrtvovanje je minimalno.

Koji je tvoj recept za uspeh?

Cilj, motivacija, rad, strpljenje i „zidanje“ cigla po ciglu.

Za uspeh preko noći potrebne su godine rada. (Eddie Cantor)

Na koji način provodiš slobodno vreme?

Trudim se da budem fizički aktivna, jer je jedini nedostatak ovog poziva prekomereno sedenje. Međutim, svoj posao jako volim pa sam slobodno vreme preusmerila i na lične projekte, koji su malo na pauzi od kada smo dobili dete.

Imaš supruga, koji je takođe FON-ovac. Koliko ti znači njegova podrška?

Mi smo, zapravo, kolege od starta, od fakulteta koji smo od polovine zajedno prošli, do partnerstva u poslu i životu. Razumemo se odlično, što je preduslov za uspešan tim. Mnoge barijere se zajednički lakše prolaze, a nove ideje dolaze.

Gde vidiš sebe za pet godina?

Pre svega vidim sebe kao uspešnu preduzetnicu, suprugu i majku troje dece.

Imaš li neke neostvarene planove i ciljeve?

Planova imam dosta, a jedan od njih je PhD za koji polako pripremam materijal, jer želim da dam doprinos internet poslovanju iz mog ugla. Sledeće godine planiramo odmor od 30 dana u kontinuitetu, što bi bio jedan kratkoročni plan.

Koji bi savet dala svojim budućim kolegama?

Drage kolege, budite svesni da kada završite fakultet pred vama je još puno stepenika do znanja u određenoj oblasti. Bitno je da budete proaktivni!

Ne čekajte da posao dođe do vas, fakultet ćete svakako završiti. Tražite svoje šanse za volonitranje ili neki drugi vid praktičnog rada u željenoj struci. Naoružajte se strpljenjem, optimizmom i željom za učenje, jer svakom poslodavcu treba motivisan radnik sa svežim idejama i vrlo rado će ga zadržati.

Ivanu možete pratiti na društvenim mrežama:

Linkedin: http://linkedin.com/in/ivana5rovic

Twitter: @ivana5rovic,

Google+: http://plus.google.com/102599193496577376655, ili pisati na email:

  • office@ optimusmedia.rs

 

[ratings]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *