Početak uspeha – plavi okean

Kada je koncept tvog biznisa takav da radiš nešto drugačije od onoga što je do sada urađeno, na drugačiji način ili uz drugačiji pristup, strategija tvog poslovanja je strategija plavog okeana. Ko ne voli bistar plavi okean? Onda, dođu i druge, sitnije ribe, plivaju u toj divnoj vodi, ali, kako postoji lanac ishrane, ne opstaju svi i okean se zamuti i postane crven. Nema mesta za sve, svi se jako malo razlikuju i svi bi želeli da opstanu i rastu. Kada je vaš biznis zasnovan na manjim razlikama u odnosu na konkurenciju, vaša strategija je strategija crvenog okeana.

 12044456624c89eed85f1e5535962206_origO ovom poređenju postoje knjige, saveti i iskustva. Postoje primeri uspešne prakse. Postoje mišljenja i tvrđenja. Iako zvuči logično, tržišta vremenom rastu i postaju sve zasićenija, u svakom trenutku sve više. U moru poslova, ciljnih grupa, proizvoda, usluga, ponuda, tražnje, infomacija koje su svima dostupne, potpuno je jasno da pronalaženje nečeg novog nije tako naivan zadatak. Ali, nekima to i dalje uspeva, i dalje postoje pojedinci i kompanije čije će ideje zaživeti, biti kupljene, biti inovativne i često delovati kao da su sve vreme bile svima na dohvat ruke. Da li su imali sreće? Da li su imali znanja? Uložili su više truda? Možda više novca?

Dakle, treba da naučimo da razmišljamo, da razvijamo svoje vijuge, širimo svoje vidike, pomeramo granice, koristimo svoje ideje i povlačimo poteze iza kojih ćemo stajati, ako želimo da uplovimo u plavi okean. Ne moramo to da želimo, i to je skroz u redu. Evo kako su počeli neki od poznatih.

Džon D. Rokfeler (John D. Rockefeller)

Ako ćemo po početku da donosimo zaključke, on je postao jedan od najbogatijih ljudi u istoriji zahvaljujući svojoj upornosti. Prvi posao je našao tako što je šest nedelja svakodnevno obilazio mnogobrojne kompanije i tražio razgovor sa direktorom. Kako se to uglavnom nije desilo, kada bi došao do kraja spiska krenuo bi ispočetka. Dospeo je sasvim slučajno u kompaniju „Hewitt and Tuttle“, tako što ga je partner koga je sreo predstavio starijem partneru i tako je dobio svoj prvi posao pomoćnika računovođe. Dakle dobio je prosečan posao. U svakom slučaju, njegova istorija govori za njega. Upornost ili samouverenost?

Opra Vinfri (Oprah Winfrey)

Verovatno nije mogla da pretpostavi da će biti jedna od najmoćnijih žena na svetu kada je bila tinejdžerka čiji su roditelji razvedeni, koju je odgajila baka i koja je u najranijim godinama bila zlostavljana. Sasvim slučajno je, kada je otišla po sat koji je dobila u nagradnoj igri na lokalnom radiju, dobila i svoj prvi posao. Od producenta je tražila da je čuju i to je bio prvi korak u njenom svetu medija. Nikad se ne zna, je l’ da? I zvuči ohrabrujuće.

Voren Bafet (Warren Buffett)

broj 06-07-Strategija-plavog-okeana_01Nikad nije želeo da ide na koledž, zadovoljavao se zaradom od isporuke novina. Popustio je pod pritiskom oca i nakon poslovne škole Varton pri Univerzitetu u Pensilvaniji, čijim kvalitetom obrazovanja nije bio zadovoljan, prebacuje se na Univerzitet u Nebraski i diplomira za samo tri godine. Tada upoznaje i svog budućeg mentora Bena Grahama (Benjamin Graham). Ponudio se da volonitira kod njega i bio je odbijen. Zaposlio se kod oca i bezuspešno investirao u neke akcije. Zatim, predaje u večernoj školi i tek ga posle nekog vremena poziv Bena Grahama da radi za njega uvodi u svet bogatih.

Po ovim primerima deluje kao da nema pravila. Oni su uplovili u plavi okean, plivaju, uživaju, sunčaju se. Makar nama tako izgleda, ali to je neka druga tema. Plavi okean ovde dobija neko drugo značenje, više ga ne poistovećujemo sa strategijom poslovanja, iskoristiću ga da predstavim poslovni uspeh.

Svi mi znamo nekoga ko nema završen fakultet, niti neka stručna teorijska znanja iz oblasti iz koje je danas stručnjak, dobro zarađuje i ima stabilno radno mesto. Poznajemo i nekoga ko je završio fakultet, možda i više fakulteta ili se dalje školovao, a nema posao u struci, ne zarađuje kako se nadao i nema stabilno radno mesto. Ili pak nekoga ko je završio šta je želeo, fakultete, mastere, doktorate, studije u inostranstvu, a danas radi nešto sasvim drugo, za šta mu fakultet nije potreban, zadovoljan je time, i to je njegov plavi okean.

Dakle, sasvim je jasno da pravila nema. Statistike koje nam se plasiraju i koje se odnose na fakultetski obrazovane mlade ljude bez posla, na sumnjive izvore diploma, sumnjive kvalitete diploma i još mnogo toga sumnjivog, teško mogu proći pored studenta, a da ga ni na trenutak ne zabrinu.

Ja ću izmisliti statistiku koja kaže da se nikad ne zna ko će on nas šta raditi sutra. Nečija očekivanja će se ispuniti, na ovaj ili onaj način, a nečija neće. Pored toga i zbog toga, svi nam plasiraju priču da moramo da se izdvojimo iz mase, toliko da i to postaje crveni okean.

uspeh
Uspeh

Naša budućnost nije samo naš posao. Ipak, svi smo svesni da je neophodan uslov, a šta nam je činiti osim postaviti prioritete, ulagati u sebe sada kada je za to najbolje vreme, razmisliti čemu težimo i šta želimo, i ostati istrajni u tome. Onda, valjda, ništa nije nemoguće.

 [ratings]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *