Nela Pešić: „Ako plan A ne uspe, setite se da imate još 29 slova“

Nela Pešić je diplomirala i magistrirala na Fakultetu organizacionih nauka. Svoju karijeru započela je 2006. godine. Bila je spremna da uči i usvaja nove veštine što ju je dovelo do napredovanja na pozicijama i čestog menjanja poslova. Od januara 2013. godine direktorka je marketinga u izdavačkoj kući “Vulkan izdavaštvo”.

Završili ste osnovne i master studije na FONu, koliko Vam je pomoglo znanje stečeno na ovom fakultetu?

FON je fakultet sa fantastičnom reputacijom i u poslovnom svetu je dobro poznato da mladi ljudi koji dolaze sa ovog fakulteta imaju primenjeno znanje, veliko iskustvo stečeno tokom samih studija i značajno samopouzdanje koje potiče od njihove lične sigurnosti u ono što znaju i ono što mogu da urade. Sa takvim znajem i stavom jednostavno morate uspeti! Budući da sam još na početku studija shvatila da je marketing oblast u kojoj vidim sebe, karijeru sam započela u jednoj beogradskoj marketing agenciji. Posao sam dobila na osnovu projekta i prezentacije godišnjeg marketing i PR plana za jednog od klijenata agencije, a jedino radno iskustvo koje sam imala bilo je ono stečeno kroz prakse na fakultetu. Dakle, svi ostali kandidati sa radnim iskustvom u drugim agencijama i firmama nisu mogli da „pobede“ jednog ambicioznog studenta FON-a. Danas, kao direktor marketinga Vulkan izdavaštva, i sama zapošljavam mlade ljude koji su završili FON, jer sam svesna da su oni najbolji menadžerski kadar u našoj zemlji.

Studenti FON-a su često aktivni i van nastave. Koliko je to bitno za karijeru?

Angažovanje u vannastavnim aktivnostima i projektima je izuzetno važno za karijeru svakog studenta, jer ćete nakon studija imati čak više iskustva od ljudi koji iza sebe imaju godine rada, a vaše tako stečene reference biće sasvim dovoljne za prvi posao. Najvažnije je da odlučite koja oblast menadžmenta vas najviše interesuje i da sve svoje vannastavne aktivnosti planirano usmerite ka toj oblasti. Na fakultetu ćete sticati znanja o svim sferama poslovanja i menadžmenta, ali neka vaše lične aktivnosti budu precizno usmerene.

Radite u izdavačkoj kući „Vulkan izdavaštvo, a pre toga u izdavačkoj kući „Alnari” koja je koosnivač „Vulkan izdavaštva. Da li privatno volite da čitate knjige?

Privatno uživam u čitanju, a razlog najbolje opisuje citat Džordža Martina: „Čovek koji čita živi hiljade života. Čovek koji ne čita, živi samo jedan

Koliko je posao marketinga u izdavačkoj kući i knjižari specifičan?

Marketing je specifičan posao sam po sebi. Nemate dva ista dana, dva ista projekta, dva ista proizvoda koja nudite tržištu, nemate uvek istu ciljnu grupu kojoj se obraćate… Sve se menja iz dana u dan, a vi ste u centru tih promena i vrlo često ih sami inicirate. Vulkan izdavaštvo godišnje objavi više od pet stotina naslova najrazličitijih žanrova, namenjenih najširoj čitalačkoj publici, među kojima se nalaze belеtristika, trileri, fantastika, enciklopedije, kuvari, dečije knjige… Zamislite samo koliko različitih ciljniha grupa imamo za toliko različitih knjiga i koliko su velike mogućnosti promocije! Marketing aktivnosti može da ograniči jedino budžet, a inače su mogućnosti beskrajne.

Da li ste mogli da zapazite šta naši ljudi vole najviše da čitaju?

Čitalački ukusi naših ljudi su prilično različiti i specifični. Vrlo često se dešava da neki svetski hit naslov prođe gotovo nezapaženo u našoj zemlji, ali se dešava i obrnuto. Poslednjih godina su izuzetno popularni romani po kojima su snimani holivudski filmovi i serije. Iz tog razloga se mi, kao izdavač, stalno uvezujemo sa filmskim distributerima kako bismo dobili prava na filmske vizuale i aplicirali ih na korice knjiga po kojima su filmovi snimani. Ovakvo uvezivanje nudi brojne zanimljive prilike sa aspekta cross promocije, a rezultati su sjajni i za izdavače i za distributere. Takođe, trend erotskih romana je posebno izražen u svetu, ali i u našoj zemlji, pa izdavači imaju sve veću ponudu romana ovog žanra, kako bi iskoristili tržišne prilike. Naravno, ljubavni romani zauzimaju vodeće i neprikosnoveno mesto, a popularni su i trileri i fantastika.

Da li su društvene mreže olakšale ili otežale vaš posao?

Društvene mreže zauzimaju posebno mesto u integrisanoj marketing komunikaciji i predstavljaju sjajan kanal za promociju i tržišne odnose s javnošću. Pojavom društvenih mreža mnogo je lakše direktno se obratiti ciljnoj grupi, ali i obavljati nesmetanu dvosmernu komunikaciju, što je posebno značajan zadatak marketinga. Vulkan izdavaštvo samo na društvenoj mreži Fejsbuk ima više od 150.000 članova koji svakodnevno prate naše aktivnosti i čije stavove i mišljenja pomno pratimo. Danas smo u mogućnosti da momentalno dobijemo povratnu reakciju i čujemo mišljenje naše ciljne grupe, a na osnovu njega možemo planirati nova izdanja, nove promocije, korigovati planirane aktivnosti, osluškivati trendove…

Nela Pesic 2Koji je najbolji deo vašeg posla?

Vulkan izdavaštvo godišnje objavi više od pet stotina naslova najrazličitijih žanrova, namenjenih svim uzrastima. Svaki od tih naslova može se ispromovisati na bezbroj načina i taj sjajni izazov da se osmisli najbolja kampanja za konkretnu knjigu upravo je najbolji i najkreativniji deo mog posla. Naravno, trudimo se da pratimo svetske trendove u oblasti promocije, pa osmišljavamo potpuno nove akcije za naša tržišta i navikavamo čitaoce da zahtevaju kvalitet u svim sferama umetnosti i književnosti, pa tako i u promotivnim aktivnostima vezanim za ove oblasti. Iz tog razloga, najviše uživam u osećanju koje imam kada uspešno realizujemo ono što smo zamislili i kada nas naši čitaoci pohvale za to. U tome je najveća satisfakcija.

U poslovnim krugovima slovite za osobu koja je veoma posvećena svom poslu i odgovorna. Šta Vas najviše motiviše na tako predan rad?

Kada vam neko kaže da je najvažnije da volite svoj posao da biste u njemu bili uspešni, znajte da nije u pitanju fraza. Činjenica je da ljudi danas provode više vremena na svom radnom mestu nego van njega i ukoliko ne radite ono što volite i ono što vas pokreće, nećete moći da budete srećni ni uspešni, a samim tim nećete imati ni motivaciju za rad. Dakle, prvo istražite sebe i svoje želje, a zatim pronađite posao koji ih ispunjava.

Koje osobine treba da poseduje neko ko bi želeo da se bavi vašim poslom?

Svi smo više puta slušali od profesora i čitali u našoj literaturi na fakultetu koje su to osobine koje treba da ima uspešan menadžer. Međutim, često nismo ni svesni da te osobine imamo dok se ne nađemo u određenoj situaciji koja od nas zahteva brzu i ozbiljnu reakciju. Poslovno i životno iskustvo nam pomažu da pronađemo i razvijamo te osobine kod sebe. Naravno, sa nečim se i rađamo, ali znajte da sve osobine potrebne za uspešnog menadžera možemo da razvijamo i stvaramo. Prvo pravilo je da posmatrate i pažljivo slušate ljude od kojih možete da učite. Gledajte kako razmišljaju, kako govore, koje su njihove osobine, kako upravljaju konfliktnim situacijama, kako odlučuju… Vremenom, kako vaše iskustvo bude bilo veće, veće će biti i vaše samopouzdanje, izraženije vaše liderske osobine, veća odgovornost, manji osećaj straha od rizika… Pored opštih menadžerskih osobina, posebno važne osobine jednog marketing menadžera su komunikativnost i kreativnost. Morate da volite komunikaciju, ali i da uvek razmišljate o ljudima kojima se obraćate i koji predstavljaju vašu ciljnu grupu. Citiraću našeg autora Dejla Karnegija koji je sažeto objasnio suštinu marketinške komunikacije: „Lično najviše volim jagode sa šlagom, ali sam otkrio da iz meni neobjašnjivih razloga ribe više vole crve. Zato kad idem na pecanje ne razmišljam o tome što ja volim, već o tome šta vole ribe.

Koji je vaš profesionalni cilj?

Nakon osam godina radnog iskustva, danas se nalazim na čelu marketinga Vulkan izdavaštva, najveće izdavačke kuće u našoj zemlji koja poseduje i najveći knjižarski lanac Knjižare Vulkan. Verujem da sam trenutno dostigla ono što me u potpunosti zadovoljava i što me ispunjava profesionalno. Naravno, svi moramo konstantno ulagati u sebe, a osmišljavanje i realizacija što većih i značajnijih projekata predstavlja lični i profesionalni izazov za svakog menadžera.

Šta biste poručili mladima u Srbiji koji žele da se bave marketingom?

Ako plan A ne uspe, setite se da imate još 29 slova.

[ratings]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *