10 stvari koje bi trebalo uraditi 15 minuta pre javnog nastupa

Došao je Vaš trenutak, sve što ste spremili za svoj javni nastup je tu. Publika željno čeka poruku koju ste joj pripremili. Bilo da govorite ispred nekolicine ljudi ili da se obraćate većem auditorijumu, petnaest minuta pred sam nastup iskoristite tako što ćete pripremiti Vaše telo i misli za ono što sledi. Darlene Price, predsednica međunarodne firme specijalizovane za prezentacije i efikasnu komunikaciju i osnivač sajta Well Said, navodi nekoliko korisnih saveta kako to učiniti:

Toalet

Isplanirajte odlazak u toalet. Potreba za tim je uobičajena reakcija treme i anksioznosti. Zašto rizikovati?

Proverite prostor i audiovizuelna sredstva koja koristite

Budite sigurni da poznajete okolinu, kao i gde šta stoji od tehnike. Proverite mikrofon i osvetljenje. Dođite u prostoriju ranije kako biste bili sigurni da je sve u redu. Ovim pokazujete i publici da ste odgovorni i da želite sve držati pod kontrolom.

Upoznajte publiku pre nego što počnete

Rukujte se i upoznajte sa što više ljudi koji će Vas slušati. To dokazuje da ste pristupačni i spremni na razmenu poruka. Možete zapamtiti i nekoliko imena ili pitanja koje imaju za Vas pa ih upotrebiti u prezentaciji. Šta više, upoznavanjem auditorijuma, srušićete most između „javnog“ nastupa i pretvoriti ga u prijatan, opušten, lični razgovor sa publikom.

Udahnite

Trema i nervoza zatežu mišiće u grudima i grlu. Važno je to umanjiti, tako što ćete udahnuti i izdahnuti nekoliko puta. Nemojte umanjivati važnost pravilnog disanja. Ono maksimizira količinu kiseonika u plućima i mozgu, i opušta organizam.

Vežbajte prvi minut govora u mislima

U sebi ponavljajte početak Vašeg govora. Bilo da je to anegdota, duhovit citat ili zanimljivi statistički podaci, ponovite prvih nekoliko rečenica više puta. To će Vam dati dodatno samopouzdanje, moći ćete gledati publiku u oči, a ne u beleške ili slajdove, što ostavlja snažan prvi utisak kod onih koji Vas slušaju.

Fokusirajte se na pozitivne misli

Držeći pozitivne misli u glavi, možete smanjiti stres i nervozu. Zamenite misao „Ja sam nervozan i nespreman“ sa pozitivnom izjavom kao što je: „Ja sam stručan za ovu temu“.

Osmešite se

Održavajte pozitivan, prijatan izraz lica pre nego što progovorite. Smeh opušta telo i stvara prijatan odnos sa publikom. Takođe, osmeh prenosi poverenje i samopouzdanje. Pokazuje publici da ste srećni i zadovoljni što sarađujete sa njima.

Popijte mlaku vodu, sa limunom ako je moguće

Ukoliko su Vam suva usta, mlaka voda će Vam pomoći. Neka Vam čaša ili flašica vode uvek bude na dohvat ruke tokom govora. Izbegavajte hladna pića, mlečne proizvode ili gazirane sokove.

Vežbajte lagano

Uradite blago istezanje mišića ili brzo prošetajte hodnikom. Vežbanjem se oslobađa višak energije i šalje kiseonik u mozak. Tako ćete spremniji započeti svoju prezentaciju.

Zauzmite stojeći položaj pred javni nastup

Ukoliko niste prvi govornik, sačekajte svoj red i pet minuta pre nastupa ustanite. Sedeći stav je pasivan i nepomičan. U suprotnom, dok stojite, zagrevate telo i spremni ste za akciju.

slika3

Većina govornika amatera ili početnika priznaju da imaju veliku tremu u trenucima pred početak javnog nastupa. To je potpuno prirodno i normalno, donekle i neophodno. U stvari, mnogi profesionalni govornici navode da ne žele da izgube te „leptiriće u stomaku“ o kojima govorimo. Zapravo, ovaj nalet adrenalina bi trebalo ceniti jer ispunjava telo energijom i entuzijazmom. Zato, ne trošite uzalud minute pred početak javnog govora i iskoristite svaki trenutak da se fizički i mentalno pripremite za izlazak na scenu.

[ratings]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *