Učenje uz muziku

Ako ste student, 98% postoji šansa da u ovom trenutku slušate svoju omiljenu muziku. Koja god da je grupa, pevač/pevačica ili bend u pitanju, mladi ljudi koriste svaku priliku da slušaju svoje omiljene izvođače – često i tokom učenja. Da li je puštanje vaše omiljene pesme najbolji način da podnesete i konačno završite vaš domaći ili seminarski, ili vam ta mala opuštajuća sitnica pogoršava učinak?

Istraživanja počinju

Ranija istraživanja na tu temu su uglavnom dolazila do zaključka da slušanje muzike pre obavljanja dužnosti, popravlja pažnju, memoriju, pa čak i matematičke psihičke sposobnosti. Takođe, jedno od otkrića u mnogim istraživanjima je da ta vrsta opuštanja smanjuje uticaj depresije i anksioznosti.

Međutim, realnije je da studenti slušaju muziku tokom samog učenja, a ne pre. Skorašnja istraživanja na univerzitetu u Velsu posvetila su pažnju toj tematici posmatrajući način na koji puštanje muzike tokom učenja utiče na sposobnosti studenta da koriste memoriju.

Proces je tekao na sledeći način.

Studenti su dobili niz stvari koje treba da zapamte u pet različitih okolnosti:

  1. U mirnom okruženju.
  2. Sa jednorečnim govorom. Ovo znači da im je puštana jedna reč (u tom slučaju reč ’’tri’’) koja se ponavlja u nedogled.
  3. Sa višerečnim govorom. Ovo znači da je puštano više reči (u ovom slučaju brojevi od 1-9) koje su se takođe ponavljale u nedogled.
  4. Sa muzikom koja se sviđa ispitaniku. Studentima je data mogućnost da nađu svog najomiljenijeg izvođača. (jedini uslov je bio da u toj muzici pored instrumentalnog postoji i vokalno izvođenje)
  5. Sa muzikom koja se ne sviđa ispitaniku. Za ovaj slučaj je korišćena metal muzika, koju nijedan ispitanik nije voleo.

Istraživanja kažu…

Naučnici su očekivali da bi okolnosti sa višerečnim govorom imale najveći negativni uticaj na sposobnosti studenata. Pokušajte to da shvatite na ovaj način – višerečni govor je kao da morate da uradite seminarski rad dok vam neko sa strane priča nešto. Jednorečni govor je više kao buka koja se negde u pozadini ponavlja (kao na primer zujanje klima uređaja), a to je lakše da se ignoriše.

Na iznenađenje svih naučnika, rezultati su pokazali da ne postoji velika razlika između rezultata testova kod studenata koji su slušali muziku koju vole, onih koji su slušali muziku koju ne vole i onih koji su slušali višerečne govore. Drugim rečima, bez obzira da li student uživa ili ne uživa u muzici koja se pušta, ta muzika odvlači pažnju isto toliko koliko i kao da imate nekog pored sebe ko vam uporno priča dok pokušavate da se skoncentrišete.

Rezultati testova su, sa druge strane, mnogo bolji kod onih koji su test radili u tišini ili u okolnostima gde se čuje jednorečni govor. Nakon testova, studenti su izjavili da je slušanje muzike koju vole učinilo da test bude manje neprijatan, ali da je u svakom slučaju muzika odvlačila pažnju.

Nakon tih rezultata, naučnici su postavili hipotezu (potkrepljeni rezultatima iz ranijih istraživanja) da bi slične rezultate dobili ako bi umesto vežbe pamćenja, koristili test razumevanja teksta.

Možda nije sve tako tužno

Ali pre nego što napravite tužnu facu, i sklonite svoj iPod, sada već potpuno izgubljeni u uznemirujućim rezultatima koji pokazuju da vam ne ide u prilog da učite i slušate muziku, zaustavite se i pročitajte nastavak teksta.

Drugo slično istraživanje koje je proučavalo efekat muzike koju volite na vašu pažnju tokom učenja, naišlo je na slične rezultate ali sa jednom malom sitnicom koja je promenila pogled na tu tematiku. Studenti koji su bili u delu testa koji pušta njihovu omiljenu muziku, imali su rezultate koji su bili od najgorih pa čak i do najboljih. To je dovelo do zaključka da tu postoji još puno faktora koji utiču na koncentraciju i smirenost studenata. U prevodu, efekat muzike varira od osobe do osobe, a takođe se veruje i da sam izbor muzike ima veliku ulogu (u smislu tempa, vrsta muzike itd.), kao i da li student voli da muzika svira za vreme učenja.

Takođe se mora obratiti pažnja na činjenicu da je u testovima korišćena muzika sa vokalnim izvođenjem a ne instrumental. Istraživači sa univerziteta Dejton su otkrili da studenti imaju bolju koncentraciju i moć razumevanja dok slušaju Mocarta u toku učenja. To dovodi do zaključka da možda instrumental muzika pomaže u učenju, baš iz tog razloga zato što nema glasove koji zbunjuju i odvlače pažnju.

Nađite svoj zen u učenju

Pokušajte nekad da radite dok neko priča pored vas, ili da pevate i prepisujete beleške; možda će te imati priliku da se iz prve ruke uverite u validnost ovih istraživanja.

Da li bi trebali da učite i slušate muziku? Da li možete da prepisujete beleške sa predavanja koje ste propustili, slušajući vašeg najomiljenijeg izvođača dok peva u najvišim tonovima lestvice? Svi su izgledi da je to stvar ukusa, navika, načina učenja koje smo ranije uspostavili. Ili pak, možda razliku pravi tip muzike koja se sluša.

Bilo kako bilo, trebalo bi pokušati, pa ko zna možda nađete način učenja koji će vas dovesti do svih desetki na fakultetu.

Fotografija preuzeta sa: http://www.meldmagazine.com.au

[ratings]

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *