Na betonu se ne sedi, ali Beton se sluša

U eri onlajn spoznaje najrazličitijih sadržaja, koji nas poput poroka navlače i drže prikovane uz ekrane ili zvučnike, vrlo je bitno šta gledamo, odnosno slušamo. Važno je za našu ličnost. U tom smislu, svaki uspešan beg od jeftine komercijale i umetnički diskutabilnih medija, treba pozdraviti i predstaviti. Zadovoljstvo nam je da Vas upoznamo sa B-ton radijom (Beton), internet streaming portalom, koji već tri godine pušta u etar moderno i kvalitetno stvaralaštvo kako Srbije, tako i zemalja u okruženju. Njihov signal sluša se u preko 55 zemalja širom sveta, a program je više puta nagrađivan i ovde i u inostranstvu. Od 1. decembra, glavni i odgovorni neurednik radija je naš poznati umetnik Rambo Amadeus, a o aktuelnostima, planovima za budućnost, ali i stanju u medijima i kulturi,razgovarali smo sa Srđanom – osnivačem Beton radija.

Beton radio

Krenimo od najsvežijih vesti. Od 1. decembra, predstavili ste svoj redizajnirani sajt kao i novooformljenu programsku šemu. Kakve su reakcije posetilaca, odnosno slušalaca?

Reakcije su odlične; slušanost nam je porasla drastično u odnosu na prethodni period i sam sajt je profunkcionisao, jer smo išli na minimalistički dizajn kako bi ljudi skapirali funkcionalnost bolje, što je i na kraju urodilo plodom. Plejer sam po sebi je posećeniji i sam streaming radi bolje na samom sajtu, tako da sam lično baš zadovoljan kako je sve to ispalo. Takođe, moram da pohvalim ekipu BEMedia Solutions koja nam je radila dizajn i ceo sajt, stvarno su se potrudili.

Kako ste inače došli na ideju da osnujte B-ton radio?

Beton radio je nastao tako što sam ja to sanjao. Sa jednim prijateljem smo pre toga radili Jingle-ove za neke evropske radio stanice – produkciju za radio image-ing i to smo radili baš intenzivno. Kad sam živeo sa cimerom, koji je inače pijanista, probudio sam se jednog jutra i rekao: „Matori, sanjao sam da imamo radio stanicu, moramo da napravimo jednu radio stanicu“. Onda smo tog istog dana našli besplatan steaming kanal gde se za nekih desetak slušalaca može podići serverčić. Tako smo počeli da stream-ujemo za naše ortake i našu neku ekipicu koja je to odmah počela da sluša u kancelariji ili kod kuće i probili smo limit od nekih 20 slušalaca. Onda smo posle mesec dana seli i napravili sajt, zakupili svoj poseban streaming kanal i pokrenuli B-ton radio. Tako da je u principu jako romantična ta cela priča. Sve je to krenulo od jednog, drugog stana, moje sobe, gde nikad nisam imao života jer je uvek bila neka ekipa tu, odnosno redakcija. Tad je u redakciji bilo skoro 30 ljudi, do kraja prošle godine još 30 ljudi sa cele planete. Na primer Marc Brown, koji je producent „Smoke City“ dugo je imao emisiju na Beton radiju. Onda Shane Barry koji je bio velika DJ zvezda u Japanu i južnoj Africi, takođe je imao radio emisiju ovde „Sounds of Belgrade“ i radio je sa svim velikim DJ-evima. Imali smo brojna gostovanja, iz Praga, Nemačke, uključenja sa svih strana. Do skoro su nas slušali u 54 države na svetu, a sad skoro u 59. Tako da se cela ta priča širi, a verujem i da se slušamo u još više zemalja, jer smo priključeni na TuneIn.com, na Streema.com Tuna radio… Brojke pokazuju koliko je ljudi došlo baš na naš sajt što je stvarno fanatastično, i imamo slušaoce na primer iz Angole. To znači da su ljudi iz Angole jednom u životu ukucali http://www.betonradio.rs/ što za mene, kao nekog ko je sve to sanjao i pokrenuo iz svoje dnevne sobe, predstavlja ostvarenje snova.

Beton radioŠto se emisija tiče, zaustavili ste se na broju 15. Da li su time zaokružene sve ideje Vašeg tima ili već smišljate nešto novo?

Ne, povećao se taj broj, mislim da je trenutno 17 ili 18 emisija na samoj sajtu. 15 je bilo 1. decembra kad smo počeli. Većina je starih emisija koje traju već tri godine i imaju već neki kredibilitet kod slušalaca. Ima i par novih emisija, evo sad imamo novu emisiju od prošle nedelje „Albumanijak“, „My people“ i„Palamuđevine“koje se u međuvremenu pojavilo kao povremeni jutarnji program. Tako da mislim da 18 emisija trenutno imamo na samom programu. Imamo u planu još gomilu stvari. Ako već pričamo o svemu tome, trenutno smo u fazi pokretanja možda čak i Beton TV, koji će s vremena na vreme odrađivati video streaminge, emisije koje već postoje i neki dodatni program u smislu organizacije turnira nekih igara, programa za gejmere, programa za RPG fanove, gomilu prenosa svirki, događaja, stand up komičara… Beton radio je 1. decembra dobio svoj studio i svoj prostor, zajedno sa velikim foajeom, pa planiramo da radimo prenose koncerata, konferencija, izložbi, pesničkih večeri – uglavnom kulturno-umetničkog sadržaja, što i jeste negde „Beton radio“. On se bavi isključivo promocijom kulture, umetnosti i omladinskih projekata, omladinskih akcija, street arta, extreme sporta, alternativne kuhinje…

Muzički pravci koje emitujete 24 časa su jazz, soul, funk ali i elektronski i eksperimentalni pravci. Može se, dakle, u ovom vremenu kulturnog nevremena, bez teškog folka i kvazi popa?

Može, može, teško je svakako, i teže je doći do pravih slušalaca, jer ih je malo, ali poenta alternativne radio stanice nisu mas mediji u tom smislu, nego je prosto bolje raditi za mali broj ljudi koji će to na pravi način razumeti i koji to sporije, ali među sobom, šire na pravi način. Tako da možemo da se pohvalimo time da su naši slušaoci stvarno ljudi koji prate te stvari o kojima pričamo i mnogo je lakše komunicirati sa njima, čak i koristiti to u marketing sferama za neke druge stvari. I sad imamo „target“ slušaoca koji baš voli to što radimo, tako da kad neko dođe da se reklamira kod nas u smislu najava koncerta ili izložbe ili nečeg sličnog onda je on zapravo stvarno dobio ljude koje interesuje to što on radi i na taj način se postavlja drugačija scena. Dakle, može se bez turbo folka, što se ne bi moglo? Mislim da će se i oni smoriti od svega toga. _DSC0105-7

Kakav je profil vaših slušalaca, po obrazovanju, interesovanjima i godinama? Da li imate uvid u to?

Profil slušaoca po godinama obuhvata širok spektar, jer s obzirom na to da si rekao da puštamo mnogo različitih stvari, profil ide od 17 do 45 godina bar po statistikama sa Google-a i Facebook-a. Što se tiče obrazovanja ja mislim da je najveći broj tu studenata koji nas prate, ali generalno stvari o kojima pričamo jesu za malo intelektualniju publiku tako da je teško distancirati te stvari. Generalno ljudi koji se interesuju za nešto što je novo, za nešto što je kreativno, za kvalitetnu muziku i umetnost.

Da li se obazirete na konkurenciju ili se trudite da ostanete jedinsveni po svaku cenu?

Obaziremo se na konkurenciju i trudimo se da ostanemo jedinstveni. Mislim da je bez konkurencije nemoguće biti jedinstven. Jako je bitno pratiti rad konkurencije i osvrtati se na neke trendove koji postoje. Ali se svakako držimo neke naše programske šeme, koja je u startu potpuno drugačija. Ja ne znam šta bi trebalo uraditi da bi bili slični bilo kom radiju? Pre svega, kao internet radio stanica mi smo definitivno najveći internet radio u Srbiji. I dalje smo jedinstveni po tome što imamo live uklljučenja i prenose. U tom smislu smo prava radio stanica koja ide samo preko interneta i na taj način smo svakako jedinstveni, jer u celom regionu je vrlo teško naći još nekog ko je u tom fazonu.

Što se same programske šeme tiče, sećam se kad smo počeli, puštali smo muziku koju recimo tek sad čujem na poznatim FM stanicama; prvi put u životu čuo sam Gregori Portera, Jose Džejmsa sad, tj. u poslednjih par meseci. Mi to puštamo već tri godine, vrtimo i nove i stare albume,a u međuvremenu smo upgrade-ovali sve što se dešavalo. Tako da mislim da je prilično originalna programska šema. Lepa stvar je i to što je dok je radio napredovao, prvo bio kod mene u kući. Ja sam i sâm muzičar, i živeo sam sa gomilom muzičara, tako da su eminentni umetnici, najviše sa jazz i funk-soul scene, bili ti ljudi koji su kreirali programske šeme, plejliste, donosili muziku, davali predloge, tako da je danas plejlista „Beton radija“ popunjena prilično po ukusu nekih već priznatih umetnika naše zemlje.

Beton radioZnamo da malo medija može da preživi bez reklama. Kako stvari stoje kod Vas i da li je u Srbiji dovoljno zaživeo e-marketing?

E-marketing počinje još uvek da zaživljava u Srbiji, mislim da je još uvek sve u povoju, iako ceo svet već živi od Adwords-a i od tih stvari. U Srbiji naravno to kasni, kao i sve drugo, generalno streaming je sam po sebi nejasna stvar. Beton radio kao stream kanal je jedan od prvih koji je počeo da se bavi time. Ja se pored Beton radija bavim streaming-om i prenosima, imamo svoj server koji služi za to i projektujemo marketing kanale koji su specijalizovani za određene potrebe. Živeti bez reklama i do sada je bilo ok, zato što smo pravili različite saradnje sa ostalim portalima. Od 1. decembra smo postavili mnoge stvari na svoje noge i hoćemo da idemo napred. Tako da su nam potrebne neke finansije koje ćemo da iskoristimo i imamo par nekih klijenata koji su već zainteresovani da se reklamiraju na radiju. Tako da očekujem da će marketing program da zaživi ozbiljnije u toku ove godine. Beton će i dalje ostati besplatan za sve slušaoce, jer to je omladinski projekat koji treba da podrži mlade umetnike, i u tom smislu je uvek otvoren za svakog ko bude želeo da napravi saradnju sa nama.

Poslednjih 20 godina reč sponzor u elektronskim medijima je postala uobičajena stvar. Koliko je teško i uopšte moguće funkcionisati bez njih?

Mislim da je sve to stvar lične energije i ličnih afiniteta i toga koliko si vredan i koliko hoćeš da radiš. Evo mi smo 3 i po godine izdržali bez ijednog sponzora, gurajući sve na svojim leđima, organizujući žurke, promocije, različite aktivnosti… Od nekih smo zarađivali nešto, a sav novac je otišao na ulaganje. Masa ljudi i DJ-eva koji su radili ovde su razvili nekako svoje karijere posle svega toga, tako da su pomagali na neki svoj način da se radio finansira i održi. Mislim da je definitivno sve stvar lične organizacije. Dakle sve je moguće samo je pitanje ko šta želi u stvari od svega toga. Da smo mi sad poželeli da od starta budemo BBC, ne bi bilo moguće naravno, odabrali smo da idemo nekim laganim tempom i da se to polako širi, tako da za sad smo uspeli. Nalazimo se u divnom prostoru sa high-tech tehnologijom, imamo sve što nam je zapravo potrebno da jedna radio stanica funkcioniše i nismo u minusu.

Hajde malo da vas pohvalimo. Beton je nagrađivan za najbolje emisije u zemlji, gde je bio bolji od velikih i nacionalnih radio stanica. Takođe, objavljivan je na svetskim portalima.

Jeste, jedno od najvećh priznanja koje smo dobili je bilo za 2012. godinu i emisija „We got the beat“, koja je bila treća najbolja muzička emisija u Srbiji. Prva je bila stanica 202, drugi je bio „Diskomer“ na Studiju, pa smo onda bili mi, pa je tek onda bio B92, pa smo opet na 5. mestu bili mi sa emisijom „Iva alternativa“, pa par praznih mesta i opet mi na 8. mestu sa emisijom „Drumology“. Opet par praznih mesta i opet mi na 13. mestu sa emisijom „Erupcija“ koja se bavila hip hopom. S obzirom na to da nismo znali da smo nominovani, niti smo jurili, već smo to radili zato što volimo da puštamo muziku i da se zabavljamo i kad su nam odjednom javili „E ljudi, dobili ste nagradu“, stvarno smo bili zgranuti. U međuvremenu smo bili posećeni od strane „RAI“ koja je došla i napravila kraći dokumetarac o Beton radiju, kao novom i alternativnom radiju na Balkanu, koji se besplatno bavi potrebama omladine i umetnika. I to je išlo na RAI-3 i na radiju RAI u Italiji. Na „World planet tourist guide“ 3 meseca smo bili na naslovnici kao jedna od preporuka grada Beograda. Bilo je dosta tih nekih dokumentaraca koji su se dešavali kod nas u stanu, u redakciji i gde god smo bili. Pola bendova koji su se tad probijali su bili tu kod nas, vodili neku od svojih emisija, pa su onda snimali i dokumentarce. Ali što se nagrada tiče, ta nam je bila najdraža, „PopBox“.

Beton radioKoliko je teško uspeti kada ste tvrdoglavo svoji i originalni?

Najteže, i put je užasno dug, apropo onog što si rekao o konkurenciji. Kad smo počeli, nije bilo konkurencije. Bilo je jako teško nekome objasniti šta sad mi to radimo. To je i danas jako teško, jer kad nekome kažeš „Internet radio“, on obavezno pita: “Koja je to frekvencija?“. –To nije frekvencija, to je internet radio, možeš da slušaš samo na netu.A kako u kolima?“. –Pa jel imaš internet u kolima?Pa nemam“. -Pa onda ne može, to je prosto internet radio. Pre 3 i po godine, kad smo počeli da radimo bilo je nemoguće objasniti ljudima šta je to i kako funkcioniše. Onda dođu, poslušaju, a program je poprilično alternativan i nije bio naročit tad na prvo slušanje. Sad smo uspeli da ga sredimo da bude prijemčiv nekim ljudima sa strane, a tad je bio baš hard core. Tako da je bilo jako teško održati se u početku – prva godina je bila jako teška za preživljavanje.

Kakvi su vam budući planovi? Da li planirate da izlazite na nacionalnu frekvencu?

Nisam razmišljao o tome. Iskreno ono što mene i Beton radio interesuje je generalno streaming, jer ja verujem da je streaming i internet tehnologija nešto što tek dolazi. U tom smislu izlaziti na te old school varijante je možda malo prevaziđeno. Sa druge strane, lično mislim da će streaming za 5 do 10 godina biti nova kablovska, a kompletna telekomunikacija će se prebaciti na streaming, jer je jeftiniji kanal, i jer je dostupniji. Sada svi imaju 3G tehnologiju, Wi-Fi će se pojaviti u svakom automobilu kroz par godina. Postoje već uređaji za prenosivi hot-spot za Wi-Fi. Za sad nemamo ambicije za sve to, pošto je dobijanje nacionalne frekvencije jako teško i jako skupo.

U planu su i aplikacije za android i iOS, zakupili smo i server koji ćemo i da specijalizujemo po najmodernijoj tehnologiji, koji omogućava uključivanje preko smartphone-a iz celog sveta. Sačekaćemo još da vidimo kako će se i razviti Beton TV. Tako da bismo pokrenuli aplikaciju, ako se ceo taj projekat ostvari, kako bismo implementirali sve to zajedno. Takođe, lično sam pokrenuo jedan StartUp koji je kao IT ideja koja se bavi povezivanjem streaming kanala na eksterne baze kao što su: iTunes, Deezer, Spotify, itd. Tako da bih i to da sačekam, jer je to još jedna stvar koja može da se implementira u Android, iOS aplikacije i na sâm sajt. Ako uspemo sve to da realizujemo, bilo bi strava sve to ubaciti u aplikaciju. Beton radio sa jedne strane jeste alternativni portal koji se bavi muzikom, umetnošću i slično, a sa druge strane je zapravo i marketing i IT development koji se bavi razvojem streaminga i edukacijom ljudi na tom polju. Mi pokušavamo da spojimo sve to, i doći ćemo do toga u nekom periodu.

Da li imate nešto da poručite našim čitaocima?

Pozivam sve organizacije, sve studente, sve ljude dobre volje, novinare, blogere, pisce, sve koji su zainteresovani da prezentuju svoj rad na našem sajtu ili na programu Beton radija, dobrodošli su da se jave preko e-maila na btonchina@gmail.com, sa bilo kojom idejom koju imaju. Uvek smo tu da podržimo sve to i da možda napravimo neku zajedničku priču, neku novu emisiju ili pokrenemo neki novi blog na sajtu. U tom smislu bismo mogli da se širimo sa ljudima koji imaju isto mišljenje.

Beton radio

Da li u skorije vreme planirate saradnju sa nekim institucijama ili muzičarima?

Prenosimo finale open night Standup.rs 22. februara i u saradnji sa njima, radimo prenos na Beton radiju. Postoji šansa da ćemo raditi neke streaminge iz Čekaonice, prenose nekih događaja i džez koncerata. Beton radio je omogućio medijski prostor SAE Institutu, a pored toga i studentsku praksu za studente SAE. Tako da će posle godinu dana studentske prakse na Betonu, SAE i Beton radio izdavati sertifikat: Radiobroadcaster radio urednika, i radio-tonskog realizatora, što je divan odnos, a ja se nadam da će taj program krenuti već od marta ili aprila. Još mnoge organizacije su se u međuvremenu prijavile, pa ćemo videti.

Emisije koje se emituju na Beton radiju će privući sve ljubitelje kvalitetne muzike i radijskog programa. Za poštovaoce klasične muzike, tu je Je.Bo. klasiku… koja se emituje svake srede od 18h. Za obožavaoce hip hopa tu je Erupcija koja je inače i nagrađivana emisija, a koja se emituje utorkom od 22h. Naravno tu je i Ovo je Hard Core, za one koji prate istoimeni pravac. Fresh riddimz gde svi ljubitelji Drum ‘n’ Bass-a mogu uživati sredom od 22h. Kulinari mogu pratiti Krčkanje, emisiju o kuvanju koja se emituje nedeljom u 14h. Za opuštanje preporučujemo Slow Show tokom koje možete slušati Indie Rock, singer-songwriter i Americana zvuke četvrtkom od 20h i Blues 011 gde, kao što i samo ime kaže možete uživati u Bluz muzici nedeljom od 20h. Pored nabrojanih, na Beton radiju se emituje još oko 10 emisija – opširnije o njima možete naći na linku.

Ako želite da vreme provedete uz muziku koja je kvalitetna nećete se pokajati, zato pravac na Beton radio i uživajte u toplim zvucima tokom ovih hladnih dana.

[ratings]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *