Većina ljudi zna za čuvenu priču Alisa u zemlji čuda, čiji je autor Luis Kerol. Njegova mašta nam je donela nezaboravne avanture počevši od njegovih knjiga, preko crtaća iz 1951. godine, do raznih rimejka i današnjeg dana: video igrica. Iako je uspeh ovih obožavanih avantura Alise dostigao svoj vrhunac, ne možemo, a da se ne zapitamo –šta je zapravo inspirisalo Kerola da napiše ovo štivo za decu?
Luis Kerol, poznatiji u svom krugu kao Čarls Latvidž Dodžson, bio je ne samo engleski pisac, već i matematičar, logičar, anglikanski sveštenik i amaterski fotograf. Čarls je tokom svog odraslog života bio veoma pedantan, imao krajnje ukočen i ispravljen hod, mucao je i vrlo dobro je pamtio ljude i njihova imena. Vodio je svoj dnevnik u koji je unosio svoja dnevna zapažanja. Ali jedan u tom dnevniku će ostati duboko urezan u njegovom umu.
Na dan 25. aprila 1856. godine, Kerol je prvi put ukrstio staze sa Alisom Lidl, četvorogodišnjom kćerkom tadašnjeg novonastalog dekana ’’Christ Church’’ koledža univerziteta u Oksfordu, te je ovaj datum ostao zabeležen kao veoma značajan dan. Alisa se zajedno sa svojom starijom i mlađom sestrom, Lorinom i Edit, često igrala u bašti dekana i baš na taj dan je dvadesetčetvorogodišnji Čarls upoznao tri sestre. Bio je strastveni fotograf i često je slikao Christ Church, što je fasciniralo ovaj trio. Takođe je pokušao da uslika i njih, ali su bile isuviše nemirne. Alisinog oca je zainteresovala ova nova umetnost, te nije prošlo puno vremena kad je Kerol bio pozvan na jednu od mnogih večeri sa porodicom Lidl.
U to vreme Kerol je bio poznat koliko kao pisac za novine, toliko i kao fotograf dece i okoline. Kerol je čak imao i svoj studio gde je imao kutiju punu gardarobe za presvlačenje i razne igračke, što bi decu smirilo dok bi on nameštao kameru. Prva poznata slika prikazuje malu Alisu kao prosjakinju, bosu u odrpanoj beloj haljini, a druga je Alisa i Lorina u japanskim odorama.
Ne samo da su devojčice uživale u fotografskim sesijama sa Kerolom, one su išle i na krstarenje sa njim, naravno praćene njihovom kućepaziteljkom. Na jednom od ovakvih krstarenja Kerol je na zahtev Alise počeo da priča priče da bi ih zabavio i baš na jednom od takvih krstarenja Alisa Lidl je postala junjakinja njegove priče. Ona ga je molila da joj zapiše tu priču, što je uradio postepeno i kroz godinu dana, tačnije na Božić 1864. godine, dao joj je ilustrovanu knjigu koju je sam ispisao i nacrtao.
Međutim, Kerol se družio sa Lidl devojčicama svaki dan do leta 1863. Godine, kada je ovim sastancima došao kraj zapovedan od strane majke ovih devojčica. Razlog je nepoznat, a potencijalni odgovor u Kerolovom dnevniku nije moguće naći pošto su stranice između 1858-1862. isečene nožem posle njegove smrti. Ali ih Kerol posle toga nije više spominjao sve do maja 1865. Godine, kada je Alis napunila 12 godina. Zapisao je: ”Promenila se i to veoma, i jedva nabolje…”
Bez obzira na dosadašnje pretpostavke i nagađanja, grupa ljudi sa BBC-a snimila je dokumentarac i pomoću najnovije tehnologije pokušala da sazna više. Dokumentarac možete pogledati na sledećem linku.
Naime, došli su do zaključka da postoji i treća verzija priče: da nisu Kerol i Alisa imali romantičan odnos, već Kerol i Lorina, Alisina starija sestra. Ovu priču potkrepljuje slika koju je Kerol uslikao, na kojoj se nalazi Lorina bez odeće. Iako nije potpisana, odgovara aparatu, papiru i načinu razvijanja slika koji bi Kerol koristio, kao i doba iz kog slika datira, upravo one godine kada se često viđao sa Lidlovima.
Kada se pitanje o tome opet pokrenulo u ranim dvadesetim godinama prošlog veka, nađeno je pismo u kome Lorina govori svojoj sestri da je oterala novinare i poslala ih kod Alise zato što nije htela da postanu sumnjičavi.
Bez obzira da li želite da verujete u sve ovo, ne možete da ne pomislite da je Alisa iz zemlje čuda zaista nastala pod veoma sumnjivim okolnostima.
[ratings]