Moć dobre prezentacije

Prezentacione veštine su jako važne za uspešnu komunikaciju ili iznošenje nekih ideja i vrednosti kako bi ih manji ili veći krug ljudi prihvatio ili usvojio. One imaju dugu istoriju, još od antičke Grčke. S obzirom na to da tada tehnologija nije bila razvijena, vizualno prezentovanje je izgledalo drugačije jer je bilo na trgovima, i jedina stvar na koju je prezenter mogao da se osloni bio je njegov govor, dobro uvežban i sa dobrom argumentacijom.

Prema prvim retorskim školama, svako prezentovanje se sastojalo iz uvoda, razrade i zaključka. Međutim, pored navedene strukture, svako prezentovanje izgledalo je drugačije jer je zavisilo i od stila, neverbalne komunikacije, ali i harizme govornika. Kako se vremenom svet razvijao u tehnološkom i komunikacijskom smislu, i postajao dinamičniji, tradicionalni model prezentovanja nije bio dovoljan za povećane kapacitete slušalaca i njihovu brojnost. To znači da je bilo potrebno govore učiniti zanimljivijim i to većem broju ljudi. Izazov je time postajao veći.

Odlično rešenje nađeno je u analizi kampanje Baraka Obame gde se predlaže sledeća struktura. Odmah na početku izlaganja treba iskazati poentu glavnom izjavom koja treba da sadrži samo jednu ideju. Nakon toga, navode se razlozi za poentu prezentacije, zatim slede dokazi koji su specifičniji od razloga i baziraju se na činjenicama. Dobri dokazi vode direktno do glavne poente sa početka koju treba ponoviti još jednom tokom prezentovanja. Na kraju se iznosi cilj čime se prezentovanje završava. Osnovno pravilo koje u savremenom užurbanom svetu važi jeste da prezentacije ne bi trebalo da budu duge već kratke i efektne sa jasnim ciljem i argumentima. Bitno je da sve bude prezentovano u vidu zanimljive, najbolje lične, priče jer ima više efekata od pukog iznošenja argumenata. Zašto? Zato što priča najčešće ima aktere sa kojima se publika identifikuje i može bolje razumeti poentu. Ako je priča dobro ispričana, publika oseća poentu, i taj osećaj je ono što motiviše na akciju. Preporučuje se prezenterima da započnu pričom o sebi jer ona lako pronalazi svoju publiku koja se u njoj prepoznaje i empatično klima glavom. Prezenter time može steći kredibilitet i pokazati koje su vrednosti u koje veruje.

 Moc Prezentacije

Budući da se u eri Interneta i tehnologije, promene dešavaju brzo i svakodnevno, postavljaju se novi izazovi i na ovom polju. U poslednjih nekoliko godina, sa ekspanzijom YouTube-a, pojavio se veliki broj jutjubera, odnosno ljudi koji u okviru svog domena interesovanja, koja obuhvataju razne oblasti poput mode, šminkanja, spiritualnosti, psiholoških savetovanja, itd, drže govore. Imaju veliki broj posetilaca i veliku gledanost, a primetno je da se niko od njih ne pridržava bilo kakvih pravila prezentovanja već svakom izlaganju daju lični pečat. Publiku najčešće privlače ličnim iskustvom i harizmom, što ruši temelje tradicionalnog govorenja.

Pretpostavlja se da će u budućnosti biti sve više slobodnih načina prezentovanja u pogledu forme, naročito kada je u pitanju Internet jer se na njemu neprestano traži nešto originalno, novo, zanimljivije, što bi privuklo i zadržlo publiku.

Milena Taskov

[ratings]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *