Koliko plaćamo za svoje vrednosti? I kome?

„Verujem u veoma moćnu religiju. Ime mog boga je…“

Svi se verovatno sećate kampanje za Dove sapune i ostale proizvode za negu kože koje je u prvi plan isticala kako su prave žene, naše majke, bake, koleginice, one žene koje poznajemo i čijih smo nesavršenosti svesni zaista lepe takve kakve jesu. Da ne moraju izgledati kao žene sa naslovnica da bi bile prelepe. Ova kampanja je bila veoma uspešna, prvo zato što je istinita, što je svima bilo zdravorazumski jasno, a drugo zato što je bila neočekivana. Naime, pre toga retko (možda bolje reći niko sa dovoljno snažnim oglašivačkim sposobnostima) ko je u reklami rekao: „Da, niste kao lica sa naslovnica. I ne morate da budete.“. Isto tako, pretpostavljam da ste videli reklame za Axe dezodoranse, koje uvek potenciraju snažnu seksualnu poruku. Ukratko, uvek je jedna ili više veoma atraktivnih devojaka (najčešće se angažuju manekenke, a još češće manekenke „u pokušaju“) privučeno mirisom Axe dezodoransa, bez obzira na izgled muškarca koji ga je naneo na sebe. Prilično dve nespojive reklame, zar ne?!

Napomenuo bih još jedan kontrast. Televizija Nacionalna Geografija predstavlja jednu od onih televizija za koje se osećate ponosno kada kažete da je gledate redovno. Bilo da gledate emisije o nauci, životinjama, inženjerstvu, istoriji ili nečem drugom, vi se na taj način dodatno obrazujete. Sa druge strane pomenimo samo televiziju Fox News, koje je poznata po svojim rasističkim i šovinističkim stavovima, a sve iza maske nezavisnog novinarstva. Da ne pričam napamet, mišljenje američkog naroda u mnogim anketama jeste da su vesti Fox News-a, najgore mesto za dobijanje informacija.

Zašto pominjem ove kontraste? Da li biste poverovali da svaki od ova dva para pomenutih kompanija, ima istog vlasnika? Tužno, ali istinito. Dove i Axe proizvodi spadaju u paletu brojnih proizvoda kompanije Unilever. Televizije Fox News i Nacionalna Geografija su u vlasništvu korporacije 21st Century Fox. Ovo nisu izdvojeni primeri.

Američka MTV, pored svoje osnovne muzičko-televizijske podloge, u svom vlasništvu ima i kanal za decu Nickelodeon, ali i tzv. kanal za odrasle SPIKE. Dosta sličan primer je i britanska kompanija Time Warner koja je do nedavno, uz svoje kanale HBO, CNN i Cartoon Network, imala u vlasništvu i britanski časopis meke pornografije Nuts. Razlog što ga više nema, nije nepoklapanje sa vizijom i vrednostima kompanije, već neisplativost časopisa u doba interneta.

O čemu se ovde zapravo radi? Velike kompanije poput gorepomenutih stvaraju proizvode sa imenom koji odražavaju vrednosti osobe koja ga kupuje ili skraćeno – brendove. Tako da kada neko kaže da kupuje taj brend, svi će znati da on priča o recimo mobilnom telefonu, brijačima, časopisu, iako taj neko nikad to ne kaže. Takođe će znati šta je to šta taj neko ceni i šta smatra vrednim. Toliko vrednim da je spreman da izdvoji svoj novac za taj brend. Naime, brendovi su osmišljeni kako bi se pravile posebne marketinške kampanje sa uticajem na određene tržišne segmente koji uključuju određene demografske grupe ljudi koji imaju zajednički skup vrednosti. Vrednosti tog brenda su vezane za skup vrednosti te grupe ljudi. Dokle god se prodaju kroz brend, nije važno kakve su te vrednosti.

Zdrava ishrana ili gurmanluk? Pitajmo kompaniju Kraft koja pored svojih Boca vegeterijanskih hamburgera, prodaje i Oscar Mayer viršle. A uz to, Kraft kompanija je do skoro uz Marlboro cigarete bila još jedna kompanija u vlasništvu kompanije Philip Morris. Mršavljenje ili hedonizam? Vratimo se na Unilever koji uz Slim Fast preparate za mršavljenje, prodaje čitav niz brendova sladoleda poput Breyers, Klondike, Good Humor i Ben & Jerry’s. Jednostavno, velike kompanije nemaju savest. Sve što rade, rade samo sa jednim ciljem. Stvaranje novca i to što više njega. Zato je vreme da otkrijem pun citat sa početka teksta.

„Osoba A: Otkud ti hrabrost da dođeš ovamo?

Osoba B: Ja se pokoravam svakoj komandi moga Boga. On se brine za sve moje potrebe. Ja mu uvek kažem da. Nikada ne.

Osoba A: Ko je tvoj Bog? Koja je tvoja religija?

Osoba B: Verujem u veoma moćnu religiju. Ime mog boga je… novac.

Osoba A: Onda se spremi da se žrtvuješ za njega.“

1 - Copy

[ratings]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *