Festival BUNT – Savremene note pijanizma

BUNT 1Tamara Stefanović, proslavljena, svetski priznata pijanistkinja, i Pierre-Laurent Aimard, čuveni francuski pijanista, renomiranog ugleda u svetu, održali su jedan od koncerata za pamćenje, u velikoj sali Kolarčeve Zadužbine, u okviru festivala BUNT.

Treći festival po redu, BUNT, iz godine u godinu, ostavlja nas bez daha svojim bogatim, muzičko-interpretativnim programom. Tako i ove jeseni, organizujući festival od 1. do 9. novembra, pripremio čitav niz koncerata, koji su beogradskoj publici ponudili širok spektar raznovrsnih muzičkih stilova, gde je, bez sumnje, svako uspeo da pronađe nešto po svom muzičkom ukusu i senzibilitetu.

Koncert o kome sam odlučila da pišem u nastavku ovog članka, svakako je jedan od onih koji se bez sumnje smatraju jedinistvenim muzičkim konceptom, nečuvenim i sasvim retkim za područje Beograda.

Koncert je priređen u sklopu Francuske muzičke jeseni Francuskog instituta i Société Générale Srbija, a održan je u sali Kolarčeve zadužbine u sredu, 4. novembra s početkom u 20 sati.

Tamara Stefanović, pijanistkinja, našeg porekla, već odavno otisnuta na podijumima svetskih, muzčikih scena, jedan je od gostiju ovog festivala, dovodeći sa sobom jednog od značajnih umetnika današnjice, umetnika rafiniranog muzičkog ukusa. U pitanju je pijanista Pierre-Laurent Aimard koji, kao i Tamara Stefanović, nastupa sa najvećim orkestrima i najvećim dirigentima sveta. Trenutno je rezidencijalni umetnik Bečkih simfoničara gde će, tokom sezone nastupati više puta u Muzikferajnu.

BUNT  2Na programu su se našle neke od kompozicija koje se u izvesnom, umetničkom i vrednosnom sistemu, smatraju samim vrhom današnjeg intepretacionog “blaga”. Od Ravela, Buleza, sve do klavirske muzike Mesijana. Njihovo izvođenje ovog programa kritičar Njujork Tajmsa opisuje kao impresivno i vrhunski muzikalno.

Beogradska publika, imala je čast uživati u izrazito umetničkom konceptu i izrazu dvoje umetnika, naglašavajući da su na Kolarčevu scenu stigli neposredno posle nastupa u Milanskoj skali.

Bogate biografije dvoje izvanrednih umetnika, dovoljno govore o repertoaru koji Tamara i Pier izvode širom sveta, navodeći samo neke od svetski poznatih scena na kojima su do sada nastupali: Carnegie Hall, Berlin’s Philharmonie Hall, Suntory Hall, London’s Royal Festival Hall, Royal Albert Hall…

Izvodeći kompozciju Ma Mere l’Oye/ Moja majka guska, kompozitora Morisa Ravela, duo Emar – Stefanović, započeo je koncert, izazivajući kod publike, izvesno stanje melanholije, sete, ali tople emocije. Delo je izvedeno u aranžmanu za klavir, u četiri ruke, a Tamara i Pier, ovim delom, uveli su nas u koncertno veče, ističući jasnu povezanost dvoje muzičara, izvođačku, ali i karakternu.

Zvučna slika ove izvedbe, probudila je utisak jednog tona, jedinstvene boje, sabrane u četiri ruke!

Koncert je, nakon melanholičnih, kraćih stavova, nastavljen izvođenjem dela Sturctures, deuxième livre, za dva klavira.

U duhu stila kojim je pisao Bulez, francuski kompozitor 20. veka, ali i priznati dirigent svog vremena, Tamara i Pier, izvođenjem kompozicije za dva klavira, uneli su pregršt ekspresionističkih elemenata, propraćenih modalnom harmonijom, i time publiku doveli u fazu neizvesnosti, delirijuma, iznenađenja nepoznatog materijala, kojim su predstavili ambitus lične muzikalnosti.

Snažan naboj emocija i ličnog doživljaja, uneo je osećaj jeze u tela prisutnih slušaoca, što je u velikoj meri retkost doživljaja beogradske publike, koja zaista spada u relevantnu, kritičarski nastrojenu publiku.

BUNT 3

Kompozicijom Ravela, završen je prvi deo koncerta, nakon čega je usledio dugo očekivani muzički repertoar za sve ljubitelje umetničke muzike, Mesijan: Visions de l’Amen. Snažno delo, komponovano u duhu krajnje modernog, savremenog muzičkog sklopa i sadržaja, izazvalo je pravi, vanredni užitak kod beogradske slušalačke publike. Ne može se reći da je ovo delo koje pripada repertoaru naših izvođača, te su Tamara i Pier, jedni od retkih muzičara koji su veče beogradskog muzičkog festivala obogatili pravom riznicom umetničke muzike.

Lako, i nežno, nasuprot ekspresivnim, snažnim momentima, uživali smo slušajući jedno telo, jednu misao, muzičku nit, otelotvorenu u dvoje ljudi, očigledno dvoje bliskih umetnika, zajedničke umetničke crte, i time oživljavajući duh svetske muzičke scene, ove noći, prenete u Beograd, na scenu Kolarčeve Zadužbine. Tamara, snažna, ženstvena i neukrotiva za klavirom, odisala je muzičkom linijom, koju je pratila tokom čitavog, celovečernjeg koncepta, ne umanjujući time prisustvo druge polovine muzičke zamisli, svog kolege, koji je svirajući za drugim klavirom, disao u istom pulsu, odmeravajući svaki ton, suptilno i umereno. Njih dvoje, slika su i primer dvoje skladnih muzičara, koji jedinstvenom energijom plene svojom muzikalnošću, protkanom visokim znanjem i iskustvom.

Tamara i Pier, renomirani muzičari, svetskog kvaliteta i značaja za muzičku umetnost, Beograd su učinili ponosnim, ali i mnogo bogatijim svojim dolaskom. Ispraćeni brojnim, nezaustavljivim ovacijama, aplauz ih je nekoliko puta vraćao na scenu, ne skrivajući da je upravo program, ali i način intepretacije, znatno ulepšao jedno, uobičajeno-neobično, beogradsko veče.

Ono što nam preostaje, jeste da vam festival BUNT predstavimo na način koji mu i dolikuje, kao izuzetno vrednu, značajnu i izrazito visoko umetničku svečanost koju naš grad mora podržati svojim dolaskom na koncerte u okviru festivala. Aktivnost, ali i posvećenost samih umetnika koji svojim učešćem doprinose kvalitetu istog, nastaviće da rastu iz godine u godinu, u nadi da će koncerti poput koncerta dua Emar-Stefanović, prerasti u svakodnevnicu muzičkog repertoara našeg grada, Beograda.

[ratings]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *