Najpoznatiji brkovi slikarstva

Salvador Felipe Hasinto Dali (11. maj 1904. – 23. januar 1989., Figueras) je bio katalonski španski nadrealistički slikar, pisac, vajar, scenograf i glumac. On je jedan od najznačajnijih umetnika 20. veka, a često ga nazivaju i velikim majstorom nadrealizma. Njegova umetnička dela pokazala su da je on jedan od najkreativnijih slikara svog vremena. Dalijeva česta tematika je svet prostora, pijanstva, groznice i religije. Dali je izražavao veliko poštovanje prema španskom diktatoru Francisku Franku i Adolfu Hitleru, što je mnogo puta dovelo u pitanje procenu njegove ličnosti.

Dali je pohađao školu crtanja. Godine 1916. Dali otkriva moderno slikarstvo, tokom letnjeg odmora u  Kadakvezu gde je bio sa porodicom Ramona Pisota, umetnika koji je redovno putovao u Pariz. Sledece godine, Dalijev otac organizuje izložbu njegovih grafika ugljem u njihovoj porodičnoj kuci.  Svoju prvu javnu izložbu imao je u Okružnom Pozorištu u Figueresu 1919. 

Godine 1922. Dali se seli u Madrid, gde pohađa San Fernando školu lepih umetnosti. U to vreme je Dali već slovio za ekscentrika, noseći dugu kosu i zulufe, kapute, čarape i pantalone po modi koja je bila aktuelna sto godina ranije!  Ali, njegove slike, na kojima je eksperimentisao sa kubizmom, najviše pažnje usmeravale su na njega. Pored kubizma, eksperimentisao je i sa impresionizmom, poentilizmom, futurizmom i fovizmom.

slika1Melting Watch, 1954 

Dali je izbačen sa akademije 1926. neposredno pred diplomski, posle izjave da niko na fakultetu nije dovoljno kompetentan da ga oceni. Njegovo majstorstvo slikanja je tada već dokazano na njegovoj realističnoj slici „Korpa Hleba“ iz 1926. Iste godine je Dali prvi put posetio Pariz, gde je upoznao Pabla Pikasa, koga je vrlo poštovao. Pikaso je tada već čuo pozitivne stvari o Daliju od Huana Miroa. Dali je uradio nekoliko dela pod jakim uticajem Pikasa i Miroa tokom sledećih par godina dok je razvijao svoj lični stil.

Dali je 1929. sarađivao sa nadrealističnim režiserom Luisom Bunjuelom na njegovom čuvenom kratkom filmu „Andaluzijski pas“ (Un chien andalou). Uglavnom je pomagao Bunjuelu oko scenarija za film. Dali je kasnije tvrdio da je njegovo angažovanje oko filma bilo mnogo veće, ali tu tvrdnju nisu potkrepili savremenici.

Takođe, te godine Dali je sreo svoju muzu, inspiraciju i buduću ženu Galu, Ruskinju, emigrantkinju, stariju od njega jedanaest godina,  koja je tada bila udata za nadrealističkog pesnika Pola Eluarda. Ona je bila njegova muza, nepresušna inspiracija i oslonac, a sa njom je ostao do kraja života. Prema njegovim rečima, samo ga je ona u potpunosti razumela. Salvador i Gala su se venčali 1934. godine na građanskom venčanju, a dvadeset četiri godine kasnije su to učinili i u katoličkoj crkvi. Nikada nije napuštao njeno društvo. Ona je za njega bila centar sveta.

Miloš Mitrović

Slika preuzeta sa sajta www.pinterest.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *