P3 Group: ,,Ne možete očekivati drugačiji rezultat ukoliko nešto uvek radite na isti način“ 

P3 Communications Engineering je međunarodna kompanija osnovana 1996. godine u Ahenu, gde joj se i danas nalazi sedište. Za vrlo kratko vreme postigla je izuzetan uspeh, što je omogućilo njeno širenje i van granica Nemačke. Trenutno posluje u 15 zemalja, uključujući i Srbiju, i nalazi se među liderima u oblastima telekomunikacija, digitalnog servisa, automotive i avio industrije. Jedan od članova Upravnog odbora, Kristijan Rangel i lider tima tehničkih eksperata, Petar Jandrić, svoja iskustva stečena dugogodišnjim radom u ovoj kompaniji podelili su sa čitaocima Interfona.

Kako ste započeli rad u kompaniji?
Kristijan: Odrastao sam u Meksiku i išao sam u nemačku školu. Studirao sam Industrijsko inženjerstvo u Hamburgu, gde je bilo obavezno obavljanje stručne prakse. Tada sam i saznao za P3 Group, i u kompaniji sam skoro 14 godina, od januara 2005. godine. Kompanija je u potrazi za onima koji su spremni da prihvate rizik kako bi nešto unapredili. Često kažemo da postoje tri tipa ljudi: oni koji žele da nešto urade ali nisu za to sposobni, zatim oni koji su sposobni ali ne žele da nešto učine, a ima i onih koji nemaju ni volje ni sposobnosti. Ukoliko pripadate četvrtoj grupi, što znači da ste ujedno i sposobni da nešto uradite i to i želite, onda je P3 Group pravo mesto za vas. Najuspešniji među zaposlenima su upravo oni koji su pokretači, koji su inovativni, kreativni, koji nastoje da promene status quo. Ne možete očekivati drugačiji rezultat ukoliko nešto uvek radite na isti način. Zato podstičemo ljude da razmišljaju drugačije, otvoreni smo za nove predloge i ideje. Ukoliko zaposlenom damo zadatak i instrukcije da ga reši, a on predloži lakši način za njegovo obavljanje, dajemo mu potpunu slobodu da ga izvrši na taj način – nema potrebe za stalnim praćenjem protokola.

Da li ponekad pomislite da je Vaš posao previše stresan i poželite da radite nešto što zahteva manje odgovornosti?
Kristijan: I da i ne. Jedna od prednosti našeg posla je što radimo na projektima različitih težina, od kojih svaki ima, naravno, početak i kraj. Ukoliko neko oseća zamor, kompanija mu može ponuditi rad na nekom od lakših projekata. Dobra komunikacija sa zaposlenima nam je vrlo bitna, kako bi oni mogli što lakše da se prilagode. Portfolio kompanije je prilično veliki, što nudi mogućnosti rada na različitim pozicijama i može značajno da motiviše. Volim izazove i odgovara mi da radim posao koji ih podrazumeva, jer bi mi u suprotnom bilo dosadno.
Dešavalo mi se da se noću budim i razmišljam o poslu, zbog poslovnog pritiska koji u tom periodu osećam. Ali i to je jedna od stvari koje se vremenom nauče, kako se nositi s odgovornošću i kako poslovne probleme na kraju radnog dana ostaviti iza zaključanih vrata kancelarije. Potrebno je voditi računa o sebi, odmarati se i pronaći odgovarajući balans između poslovnog i privatnog aspekta života.

Šta Vam je bio najveći izazov u karijeri do sada?
Kristijan: Bilo ih je mnogo, ali mislim da se među njima najviše ističe brzi napredak. Ukoliko se posmatra grafik rasta kompanije, vidi se da je ona od svog osnivanja rasla gotovo eksponencijalno. Što se više posao razvija, rastu i odgovornosti, zbog čega je meni bilo teško da naučim da budem dobar menadžer. Povremeno sam zapostavljao tu stranu posla koja zahteva posedovanje mekih veština, pa sam morao da to ispravim. Kompanija mi je omogućila odgovarajuće treninge kako bi mi u tom procesu pomogla. Upravo zato je važno raditi u dobrom okruženju.

Šta smatrate najbitnijim razlogom za tako brz rast kompanije?
Kristijan: Čini mi se da je upravo činjenica da težimo da stvari radimo drugačije uvek bila privlačna i klijentima i zaposlenima. Trudimo se da ljudima pružimo priliku da se profesionalno razvijaju i napreduju, jer upravo oni svojim idejama i energijom doprinose rastu kompanije.

Kada je P3 Group započela poslovanje u Srbiji i šta ono podrazumeva?
Petar: Kompanija je sa radom u Srbiji počela pre 11 godina i u to vreme se tim sastojao od svega petoro ljudi, dok danas broji preko 200 zaposlenih. U početku smo bili fokusirani uglavnom na telekomunikacije, pružajući usluge testiranja mreže i uređaja. Ubrzo smo počeli da se bavimo i entertainment sistemima u kolima, sistemima upravljanja u okviru automobila, i njihovim razvojem. U Srbiji se ne bavimo toliko security – em, odnosno bezbednosnim testiranjem mrežne opreme. Taj zadatak prepušten je timu u Nemačkoj. Kada su telekomunikacije u pitanju, radimo benchmarkinge, testiranje uređaja i mobilnih mreža. Sarađujemo sa velikim kompanijama kao što su Nokia i Samsung. Testiranje uređaja može biti prilično zahtevno, jer ne obuhvata samo mobilne telefone već i tablete i M2M uređaje. Osnovno poslovanje je podeljeno na tehničku ekspertizu i na project management. Na najnižem nivou projektnog menadžera je neko ko je zadužen za specifični projekat, što podrazumeva pripremu, obavljanje određenih zadataka na vreme i organizovanje logistike. Glavno zaduženje tehničkog eksperta je da poseduje odgovarajuće informacije i isporuči kvalitetan, lako shvatljiv izveštaj. Uglavnom projektni menadžeri imaju i tehnička znanja, što je veoma značajno. Da biste mogli da upravljate, potrebno je da se razumete u ono čime se dati projekat bavi i načine na koje se odgovarajući poslovi obavljaju. Pojedini zaposleni su zaduženi i za terenska testiranja, zbog čega često putuju širom sveta. Jedan kolega je na toj poziciji za 4 godine posetio 44 zemlje.

Da li mislite da je bitno da studenti imaju visok prosek na fakultetu, ili prednost dajete sticanju iskustva u okviru praksi?
Kristijan: Znanje je iskustvo. Zbog toga su bitne stručne prakse – da znanje stečeno na fakultetu studenti mogu da primene i da vide kako im to što su naučili može koristiti u stvarnom svetu. Na taj način se mladi još tokom studija mogu upoznati s načinom rada pojedinih kompanija ali i otkriti koje oblasti rada im se dopadaju. To je, ipak, i najvažnije – da radite nešto što vam se sviđa. Čak i ukoliko se bavite nečim što se smatra korisnim, ako se vama to ne dopada nećete imati želju da napredujete. Najvažnije što na fakultetu možete naučiti jeste – kako da učite. Ponekad i nije toliko bitno samo gradivo, nego vaša sposobnost da se prilagodite i da usvojite nove informacije. Vrlo je važno da mladi ljudi budu fleksibilni i otvoreni za promene. Znanje koje stičete na fakultetu je poput temelja za kuću – ukoliko je čvrsto moći ćete da ga nadograđujete. Zbog nedostatka iskustva može se desiti da grešite, da uspete da uradite nešto tek iz trećeg pokušaja, ali vremenom ćete postajati sve efikasniji. Zato je bitno da posedujete energiju i da budete istrajni u tome što radite, kako ne biste odustali čim naiđete na neki neuspeh.
Petar: Fakultet predstavlja polaznu osnovu i znanje koje pruža nije zanemarljivo. Posao, ipak, može biti prilično dinamičan i izazovan, za šta se ni na jednom fakultetu ne možete pripremiti. Poslodavac ne može da očekuje da neko ko je tek diplomirao poseduje znanja kao da je dugogodišnje zaposlen, kao što ni novozaposleni ne mogu očekivati da se odmah nađu na najvišim pozicijama u kompaniji.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *